Gå till innehåll

Aquael nano reef 30 nybörjarhjälp!


Playmain

Rekommenderade inlägg

Då va det dags efter fyra års funderande har jag bestämt mig för att prova på saltvattens världen:)

har de senaste två åren fört upp halfmoon kampfisk men vill nu prova ngt nytt :)

hade tänkt köra ett aquael nano reef 30 white.

Men vad behöver jag egentligen mer? Tänker köpa till en tunze nano stream men är inte säker på om jag behöver en skummare med? Hittat ngn liten man hänger på sidan men behövs det verkligen? Filtret ser rätt överdimensionerat ut som det är. Tänkte bara köra ngn clowngfisk och enkla koraller för att inte gapa efter för mkt på en gång.

vad behöver en nybörjare mer för att det ska funka och inte bli katastrof?

Tacksam för all hjälp!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är olika vilka preferenser man har. Jag t.ex skulle inte använda tre bakteriepreparat även om jag anser att Microbe-lift är nog det mest seriösa märket i den branschen.

Nite out är bra vid uppstarten av karet. Thera P skulle jag tillsätta tillsammans med de första fiskarna då det innehåller probiotiska bakterier som gör att magarna kommer i gång fortare efter avmaskningsmedel eller svält. Jag skulle nöja mig med nitrittest för att kolla när akvariet cyklat = bakteriekulturen justerat in sig.

Men jag skulle ha kH, Ca, och Mg test för att kolla basvärdena i vattnet. Termometer och refraktometer för salthalten är också bra att ha.

Fosfat och nitrattest är också bra att ha men jag skulle inte bry mig om att testa den första månaden. Det brukar bli en del konstiga resultat som sedan lugnar ned sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i 30 liter skulle jag avstå från skummare och byta rejält med vatten varje vecka istället. Ska du inte fokusera på de svårare stenkorallerna så räcker det säkert med 10L i veckan för att ha fina jämna värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...