Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Har haft mina sandvändande stjärnor i var sin ända av karet tills idag. Nu jagar de varann och....ja ni ser. Tror inte de gör vad jag tror, men..?

post-7112-14468929800382_thumb.jpg

post-7112-14468929800148_thumb.jpg

Postat

Sist jag var hos akvariemiljö låg det två på exakt samma sätt och då sa de att de förökade sig :)

Postat
  • Författare

Kul. Då trivs de väl antar jag. Men fixa mat till fler än två kan ju bli ett problem...

Postat
Om dom förökar sej skicka en bebis till mej.

Mina gör likadant. Så om det blir något kan du få av mej

Postat

Jag som trodde att alla sjöstjärnor förökade sig genom att dela sig, dvs släppa en arm som växte vidare till en ny...

Postat

Den arten av sjöstjärna är en rommspridare likt dom flesta korallarter/musslor, dvs dom parar sig inte med någon form av fysisk kontakt.

Det finns andra arter som skyddar sin rom i sin andra mage eller speciella romsäckar på kroppen...

Beteendet dom håller på med är inte helt klart vad jag vet, den teorin mina erfarenheter drar mig emot är att denhär formen av "aggression" uppkommer när det börjar bli brist på mat i en begränsad miljö.

//NiXoN

Postat
  • Författare

Brist på mat är aldrig bra...

Har dragit ner lite på matningen eftersom fiskbeståndet krympt. Kan man stödmata dem på något sätt?

Postat

Dom är rovdjur och äter små maskar etc som lever i sanden, förslagsvis så kan du ha ner lite artemia i sanden med en spruta.

Jag vet inte om det ger nåt garanterat resultat men dom bör söka sig till maten relativt fort om dom är intresserade av den, så prova nära dom någonstans o se om dom reagerar.

//NiXoN

Postat

Bra länkar, dom motsäger vad jag läst på andra ställen så det skall bli intressant o läsa igenom lite noggrannare.

//NiXoN

Postat

Angående matning så kan du testa att köpa färdigkokta musslor(vi köper frysta i enkilospåsar men borde finnas mindre). Tina upp, dela till lagom stor bit och stoppa direkt under sjöstjärnan. Det brukar funka för våra svenska arter iaf, har inte testat för dessa men värt att prova iaf.

/ David

Postat
  • Författare

Tack för svar och bra läsning. Skall testa musslor och artemia så får vi se vad de gillar.

Tobbe

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.