Gå till innehåll

Var kan jag köpa ELOS Mini?


phhasek

Rekommenderade inlägg

Triton sålde förut iaf. Ring och hör med dem om de kan beställa åt dig.

Jag hade ett Elos mini förut och jag skulle inte köpa ett nytt. Bytte ut returpump, skummare och lampa efter bara några månader. Skulle hellre måttbeställa ett akvarium efter någon Ikea-bänk eller liknande, sedan kan du välja ut själv vilken returpump, skummare m.m. du vill ha. Blir förmodligen billigare och minst lika snyggt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm nu är det fler som inte rekommenderar elos mini. Ett blenny kanske vore något ändå. Det som talar emot är att ha skummaren synlig vilket omöjliggör ljuddämpning som man kan fixa om man har en sump i ett skåp plus att jag gärna skulle testa köra ett refugium med omvänd belysningstid. Ett alternativ skulle kanske vara att skippa skummaren och köra chaeto eller nåt i det facket som näringsexport och strunta i att belysa på natten. Någon som kör blenny utan skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måttbeställa är melodin. Jag slängde själva elos karet för det läckte och var omöjligt att komma åt i deras konstiga box, o beställde ett med samma mått fast med riktig avrinning. Så det är bara ett vitt skåp man behöver för att få lite elos look, o öppet rimless förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar så och tanken har slagit mig fler gånger. Har lite dåliga kunskaper bara. Ditt kar är riktigt snyggt och är precis vad jag är ute efter! Du råkar inte ha kvar ritningarna du skickade till de som byggde karet och kanske lite anteckningar till de rördelar du använt mått på sump och så? Vad kostar det att måttbeställa ungefär och vilka byggde ditt kar? Hehe blev lite mycket frågor nu ser jag :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar så och tanken har slagit mig fler gånger. Har lite dåliga kunskaper bara. Ditt kar är riktigt snyggt och är precis vad jag är ute efter! Du råkar inte ha kvar ritningarna du skickade till de som byggde karet och kanske lite anteckningar till de rördelar du använt mått på sump och så? Vad kostar det att måttbeställa ungefär och vilka byggde ditt kar? Hehe blev lite mycket frågor nu ser jag :D

ingen ritning kvar tyvärr men det är ingen raketforskning, bara on box i hörnet som rymmer 2 rör ner, och 1 rör upp, körde alla rör i 25mm.

Valde 8mm glas med optiwhite i framrutan, tror det gick på runt 5000, med genomföringar och rördelar. På Triton var det, funkade väldigt smidigt.

Dock hade jag ju redan skåp + sump, så det tillkommer ju, skummare nån bubble magus, returpump, ato, själva sumpen, kanske runt 4000-5000.

Å sen en belysning till det, finns väl en maxspect nano nuförtiden som vore lagom. Eller bygga en LED som jag gjorde, totalt 1500 kr för 24*3w med 2 kanaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...