Gå till innehåll

Alla dessa macroalger ....


ormet

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid haft problem med macroalger som verkar ytterst svåra att näringsbegränsa med de metoder jag använder. Jag har aldrig orkat identifiera dem utan bara uppgivet suckat och manuellt rensat så mycket det går vid varje vattenbyte. Men idag hade jag lite tid över och försökte fota de 6 mest framträdande macroalgerna jag har i akvariet varav den första bilden är en riktig pest som täcker allt. Den är dock väldigt enkel att rensa. De andra 5 finns det ytterst begränsat av men det kan alltid vara kul att veta vilka alger det är och om jag behöver hålla extra koll på dem. Jag söker alltså lite hjälp med identifiering men även tips & råd för att kontrollera dem. Speciellt nummer 1.

post-6362-14468929815455_thumb.jpg

Jag har även som synes en hel del "Red Turf"-alger tror jag, men de håller min gula kirurg under kontroll och verkar väldigt förtjust i.

All hjälp uppskattas!

post-6362-14468929814911_thumb.jpg

post-6362-14468929815065_thumb.jpg

post-6362-14468929815254_thumb.jpg

post-6362-14468929815619_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft 2 olika sjöborrar och denna var hur smidig som helst och tippade inte en enda korall http://se.reeflex.net/tiere/733_Diadema_setosum.htm

Denna däremot var rena kardborren http://se.reeflex.net/tiere/726_Mespilia_globulus.htm och röjde var hen tog sig fram.

Den första såg jag några mindre ex av på leasing igår.

Det är min erfarenhet också - Diademorna rör sig som superlätta ballerinor över korallerna och slår inte ner ngt. Men alger - det tar de.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jacs: det finns ingen cyano på den bilden, cyano är heller inte en alg. Det finns mycket information om cyano på forumet att söka på.

Lasse / Heba: Där ser man, blir de inte väldigt stora bara?

Ingen som har en gissning om vad den bruna salladen på bild 1 kan vara?

Tack för er hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan bli stora men de är en naturlig del av inredningen så man tänker inte på det. Jag hade 5 som mest - nu är det tyvärr bara en kvar men de skall bli flera. Riktigt små verkar inte tåla transport så bra. Riktigt kul blir det om du har bangaikardinal - ungarna gömmer sig bland taggarna. De är dock giftiga - det verkar som man behöver några doser först bara för att få magoroligheter. Smärtan är omedelbart och kommer redan första gången - men botas med hett vatten, däremot har jag blivit ordentligt dålig i magen efter ett par stick - trots värmebehandling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Ja bilderna är verkligen inte perfekta men det är svårt att fota långt inne i akvariet. På bild 3 är det de två gröna "palmbladen" jag menar. Att det röda är red turf är jag kanske säker på. Det verkar vara mums för min kirurg dock så den är jag inte orolig över, det änog bara bra för kirurgen att ha något att syssla med.

epoxy: det verkar stämma, grymt. Läsningen om Dictyota är inge vidare dock :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jacs: det finns ingen cyano på den bilden, cyano är heller inte en alg. Det finns mycket information om cyano på forumet att söka på.

Lasse / Heba: Där ser man, blir de inte väldigt stora bara?

Ingen som har en gissning om vad den bruna salladen på bild 1 kan vara?

Tack för er hjälp :)

Hmm, det röda växer som bara den och lossar lätt vid vattenbyte men blir ej av med den helt.

Iofs ser det ut så här hos mig

post-7223-14468929823174_thumb.jpg

//Jonas

post-7223-14468929822955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, min tråd handlar om mina problem med macroalger och jag vill gärna att den fortsätter med det.

Du kanske kan starta en egen tråd om dina problem med microalger.

/sent from phone

Hej, förlåt att det blev en kapning av er tråd och jag hoppas att ni får en lösning på erat problem.

Har gjort en tråd om mina problem men fick rådet att skaffa salt anpassade silvermollys och mexikanska turbos vilket en handlare påstod att de ej skulle hjälpa då mitt problem var annan karaktär.

Matte91: Har ej några koraller då stenen inte verkar innehålla tillstymmelse till roliga saker och känner ej för att lägga en massa pengar på att köpa.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...