Gå till innehåll

Orsak till bleknande LPS


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag har en Acanthophyllia deshayesiana som har börjat blekna och blivit mycket ljusare de senaste två veckorna. Jag undrar vad orsaken till detta kan vara. Mitt Mg har minskat kraftigt senaste veckan, men den hade börjat blekna redan innan dess.

Mina vatten värden är:

Temp: 26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025

NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25

NO2 (Salifert): 0

NO3 (Salifert): 10

pH (Salifert): 8,0/

KH (Salifert): 8,0/

PO4 (Hanna): 0,21

Mg (Red Sea): 1200

Ca (Salifert) 465

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många LPS kan reagera på snabb nedgång i näring (speciellt nitrat) och tappa färg, samma sak om du ändrat ljuset på nåt sätt (till det starkare då), de flesta LPS tycker om lite mellan i ljusnivå, alltid om en LPS bleknar brukar jag ställa den lite skuggigare, då brukar dem återhämta sig, gärna lite så att de kan sträcka sig efter mer ljus om de vill, så tycker jag de flesta LPS vill vara positionerade, att de själv kan styra lite över hur mycket ljus och ström de ska ha... Så har du dem högt upp, flytta ner dem lite, har du dem redan på botten, ställ dem närmare en sten eller liknande så att stenen skuggar en del av ljuset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 10 strecket i nitrat kan vara för lite eller för snabbt nedgånget.

Jag skulle nog stödmata lite och varför inte lite aminosyror, det brukar inga koraller må sämre av iaf :)

Lägg gärna upp bilder så kan man följa lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många LPS kan reagera på snabb nedgång i näring (speciellt nitrat) och tappa färg, samma sak om du ändrat ljuset på nåt sätt (till det starkare då), de flesta LPS tycker om lite mellan i ljusnivå, alltid om en LPS bleknar brukar jag ställa den lite skuggigare, då brukar dem återhämta sig, gärna lite så att de kan sträcka sig efter mer ljus om de vill, så tycker jag de flesta LPS vill vara positionerade, att de själv kan styra lite över hur mycket ljus och ström de ska ha... Så har du dem högt upp, flytta ner dem lite, har du dem redan på botten, ställ dem närmare en sten eller liknande så att stenen skuggar en del av ljuset..

Jag har under sen eftermiddag solljus mot akvariet några timmar. Kanske beror det på det. Det låter rimligt. Jag har märkt att jag har fått en liten koloni skivanemoner precis där dagsljuset utifrån träffar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 10 strecket i nitrat kan vara för lite eller för snabbt nedgånget.

Jag skulle nog stödmata lite och varför inte lite aminosyror, det brukar inga koraller må sämre av iaf :)

Lägg gärna upp bilder så kan man följa lite.

Jag kommer öka korallmatningen något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...