Gå till innehåll

Veckovis vattenbyte +spårämnen?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har en flakväxande grön Montipora som har börjat att blekna.

Byter ~15% vatten i veckan med Red Sea Coral Pro. Calendrium, skivor, Ricordea Florida, Xenia, Sarcophyton m.m. växer och ser ut att trivas men inte Montiporan.....

Kan man köra t.ex. Grotech ABC +Vitamino utanpå dessa veckovisa vattenbyten med lite låg dos utan att riskera att överdosera spårämnen, då dessa kommer in med saltet också?

Finns det alternativ som kan vara än bättre utan att behöva ge sig in på Balling och doserpumpar vilket inte är aktuellt än för mig som nybörjare. Får ta allt eftersom.

Tänkte bara se om det blir någon förbättring om man doserar lite extra spårämnen eller om det är något annat galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen anledning för dig att dosera något nytt utan att först kontrollera dina vattenvärden. Du måste försäkra dig om att KH, Ca och Mg är ok, så även salthalten. Dessutom bör du ha kontroll över fosfat- och nitratnivåerna. Så här sommartid så är även tempen av extra intresse.

Jag har ingen aning om vad Grotech ABC +Vitamino är, men utan att ha koll på ovanstående så är detta ointressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen anledning för dig att dosera något nytt utan att först kontrollera dina vattenvärden. Du måste försäkra dig om att KH, Ca och Mg är ok, så även salthalten. Dessutom bör du ha kontroll över fosfat- och nitratnivåerna. Så här sommartid så är även tempen av extra intresse.

Jag har ingen aning om vad Grotech ABC +Vitamino är, men utan att ha koll på ovanstående så är detta ointressant.

Trodde (envis som jag är) att jag skulle slippa mäta ihjäl mig bara för att kunna hålla lite enklare koraller med hjälp av veckovisa vattenbyten med bra salt och osmos. Jag har bara test för nitrit, fosfat, nitrat samt refraktometer.

Salinitet idag 1.025

Temperatur 26-27c beroende på tid på dygnet

Fosfat ~0.03

Nitrat mellan 10-25, Saliferts skala är lite grov kan jag tycka.

Tänkte mer om man kunde testa dosera med t.ex. Grotech utan att riskera att överdosera av något som kommer med saltet.

Angående tempen så hade jag en peak på 30c för någon vecka sedan när det var som varmast. Körde med täcklocken på karet..... Nu är dock ny LED-belysning på gång så täcklocken åker och temperaturproblemen kommer knappast tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dig tid till att mäta 15 minuter varje dag. Det lönar sig i längden att känna sitt kar så man vet hur mycket ca, mg och kh den slukar.

Jag skulle absolut inte dosera något överhuvudtaget om jag inte testat först.

Jag hade problem med en montipora som bleknade förra sommaren när det blev varmt som tusan så det kan ju vara ditt problem. Men jag skulle verkligen tipsa dig om att skaffa ca, mg och kh mätare. Om du beställer så skulle jag även beställt dosering för dessa 3!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina värden på salinitet, fosfat och nitrat får inte dina montipora att blekna. Innan du på ren chans köper något och häller i karet så bör du nu kolla Mg, Ca och KH. Jag gissar att Saliferttester för dessa tre värden kostar mindre än en flaska Grotech ABC +Vitamino, och du har ju nu ingen aning om om du behöver den flaskan. Du måste ha koll på alla grundläggande vattenvärden innan du tar till något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där är att jag är "fodervärd" åt en muräna, det driver upp mitt nitrat. Matar inte mycket i övrigt.

Får beställa lite prover då.

Dosering för mg, ca och kh. Har ni tips på prisvärda medel? Finns ju några :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet där är att jag är "fodervärd" åt en muräna, det driver upp mitt nitrat. Matar inte mycket i övrigt.

Får beställa lite prover då.

Dosering för mg, ca och kh. Har ni tips på prisvärda medel? Finns ju några :)

På vårkanten och försommaren finns det 2 intressanta saker som kan påverka vattenkvalitén. Dels är det smältvatten/regnvatten som k a n förorena vattnet, dels så är det temperaturförändringar. Du har haft en temperaturförändring, det kan vara en orsak. Jag håller inte riktigt med Lasse om att 28/29 i temp skulle vara något problem för montipora, men där kan jag ha fel jag är ingen korallexpert, dessutom kan din tempmätare visa en eller annan grad fel, åt fel håll:)

Jag tycker inte du skall fundera på prisvärda medel för Mg, Ca och KH just nu, först och främst måste du konstatera om du har problem med dessa värden. Skaffa tester och mät, sedan vet du. Om det skulle visa sig att dina värden på Mg, Ca och KH inte är bra så är det absolut enklast att göra ett antal skapliga vattenbyten de närmaste dagarna. Om du använder salt med bra värden så får du en mycket godtagbar justering, genom en enkel åtgärd, till en mycket låg kostnad. Samtidigt så skulle du sänka ditt nitratvärde, även om jag tror att det inte har någon betydelse i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det. Håller med Wiking. Jag skulle kontrollera temperaturen - inte över 28 - 29 grader.

MVH Lasse

Håller runt 26-27C nu. Lärde mig efter 30C-smällen där att inte köra med täckluckorna när det är riktigt varmt ute.

På vårkanten och försommaren finns det 2 intressanta saker som kan påverka vattenkvalitén. Dels är det smältvatten/regnvatten som k a n förorena vattnet, dels så är det temperaturförändringar. Du har haft en temperaturförändring, det kan vara en orsak. Jag håller inte riktigt med Lasse om att 28/29 i temp skulle vara något problem för montipora, men där kan jag ha fel jag är ingen korallexpert, dessutom kan din tempmätare visa en eller annan grad fel, åt fel håll:)

Jag tycker inte du skall fundera på prisvärda medel för Mg, Ca och KH just nu, först och främst måste du konstatera om du har problem med dessa värden. Skaffa tester och mät, sedan vet du. Om det skulle visa sig att dina värden på Mg, Ca och KH inte är bra så är det absolut enklast att göra ett antal skapliga vattenbyten de närmaste dagarna. Om du använder salt med bra värden så får du en mycket godtagbar justering, genom en enkel åtgärd, till en mycket låg kostnad. Samtidigt så skulle du sänka ditt nitratvärde, även om jag tror att det inte har någon betydelse i detta fallet.

Jag hade hoppats klara mig på vattenbyten med ett bra salt, vore trist om det inte räckte så långt som jag trodde. Men jag får väl köpa lite tester.

Tänkte mest att det kunde vara bra med medel för att kunna höja mg, ca & kh när jag ändå är igång. Räcker vattenbyten till att hålla 95% av värdena jag eftersträvar så räcker ju bara medlen längre.

Jag tycker att det är fint att alltid ha lite kh + ca + mg buffer hemma. kh och ca kör jag salifert och mg har jag köpt ifrån stig i gemla.

Kör du osmos?

Yes, kör osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hoppats klara mig på vattenbyten med ett bra salt, vore trist om det inte räckte så långt som jag trodde. Men jag får väl köpa lite tester.

Tänkte mest att det kunde vara bra med medel för att kunna höja mg, ca & kh när jag ändå är igång. Räcker vattenbyten till att hålla 95% av värdena jag eftersträvar så räcker ju bara medlen längre

På denna punkten är du helt rätt ute.

Om nu dina värden är konstiga så är mitt förslag med ett antal vattenbyten att justera dem till en acceptabel nivå. Men om du har koraller som växer och växer så är inte vattenbyten rätt metod för att över tiden hålla dina värden bra, då är det balling som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...