Gå till innehåll

Behöver massa råd! Första salt, clownhotell 58L


Tajny

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt ett beg. Clownhotell på 58L. Vi har aldrig haft salt men mkt söt!

Så alla råd och tips mottages! :)

vi ska köpa allt innehåll som redan är "inkört" LS med koraller, sand, och lite kräftdjur.

Vad behöver man tänka på? Vi ska ta allt vatten i dunkar sen fyller vi på med nytt utöver de gamla.

Hur länge bör de stå innan man köper första fisken? Vilka tester behövs? 2 clownfiskar, är de Max i denna storlek?

Vattenbyten, hur ofta? 1dl salt per 3 liter har jag läst, stämmer de?

Belysningen måste vi byta, vet inte hur gammal den är, vad är att rekomendera i ett clownhotell med mjukkoraller och fisk?

msom sagt, nybörjare så tips tack!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! lycka till, ger dig ett bra tips att köpa vattnet med salt i eller osmos utan salt, då det är inte många liter finns o köpa på Bromma zoo.

Har precis köpt ett beg. Clownhotell på 58L. Vi har aldrig haft salt men mkt söt!

Så alla råd och tips mottages! :)

vi ska köpa allt innehåll som redan är "inkört" LS med koraller, sand, och lite kräftdjur.

Vad behöver man tänka på? Vi ska ta allt vatten i dunkar sen fyller vi på med nytt utöver de gamla.

Hur länge bör de stå innan man köper första fisken? Vilka tester behövs? 2 clownfiskar, är de Max i denna storlek?

Vattenbyten, hur ofta? 1dl salt per 3 liter har jag läst, stämmer de?

Belysningen måste vi byta, vet inte hur gammal den är, vad är att rekomendera i ett clownhotell med mjukkoraller och fisk?

msom sagt, nybörjare så tips tack!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med helt nytt vatten - gammalt vatten är just gammalt vatten.

Jag kör 10liter osmosvatten och 3-4 dl salt och det ger mig 25ppm. Men vilket som måste du ändå checka salthalten efter att den blandats klart med en saltmätare eller refraktometer som är att föredra då alla salter är lite olika. Det är bra om ni dessutom håller en temperatur på 25 grader så har ni lite marginal till sommarens hetta om den skulle komma..

Vattenbyten ska man göra 10% vattenvolymen en gång i veckan, men i små kar gillar jag att göra lite större vattenbyten och helst en gång i veckan för att hålla värdena i schack. I mitt stora byter jag 200l två gånger i månaden. Hade jag dock inte bytt så stora volymer hade jag kört på vattenbyten en gång i veckan.

Viktiga vattentester i början: Nitrit, nitrat och fosfat sen tycker jag ph och kh också är ganska skönt att ha koll på i början, köp gärna lite bättre tester så som salifert. Men den allra viktigaste i början är nitriten du får inte ha någon nitrit i vattnet då det främst kommer döda de invertebrata. Djur kan du börja stoppa i så fort du inte har någon nitrit i princip. Eftersom du redan har inkörd sten kommer nog detta gå snabbt, ge det kanske en vecka så stenen kan gotta sig med vattnet osv. Men som sagt ha koll ifall du får nitritspik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kört med osmosvatten men jag är ändå restriktiv med vilket vatten jag använder. Jag håller mig till kommunalt vatten och jag vågar inte använda vattnet i huset där jag bor. Men även det är en gamble. Det räcker med att nån utfört arbete på ledningar i stan så kan vattnet bli helt förstört. Osmos är att föredra men jag är för dumsnål.

Lycka till och välkommen till hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten är en fördel.

Nitrit och kH bör fungera. PH fungerar men du har dubbelt så bra precision i ett pH- test för saltvatten.

Jag rekommenderar ändå att köpa nya tester som är avsedda för saltvatten. Red Sea och Salifert är vanliga. Salifert kostar ungefär hälften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1dl salt per 3 liter har jag läst, stämmer de?
Jag hoppas du är medveten om att du måste använda speciellt salt för saltvattensakvarier och inte vanligt salt. Det är bättre att väga än att ta volym. Med de allra flesta salter så ger 400 gram salt till 9600 gram vatten ungefär 35 promille. det varierar dock lite mellan saltmärkena. Jag föredrar att använda promille i stället för relativ densitet vilket jag tror Marina S menar. Den blandning hon anger ger ca 1.025 i relativ densitet men ca 35 i promille.

Om det är ett kar som redan är igång, fråga säljaren om hur det är skött och vilken typ av vatten de användt. Jag känner inte till vilken vattenkvalité som är i ditt kranvatten så det är svårt att säga om det går bra med kranvatten. Själv har jag Göteborgsvatten och använder kranvatten eftersom jag vet att det går bra. Bor säljaren i din hemtrakt, har han/hon samma kranvatten ? Du säger att du har haft sötvatten länge. Har det gått bra med räkor, malawi eller tanganyiker i ditt kranvatten? Speciellt om du har haft räkor med framgång så skulle jag inte vara så orolig för kranvattnet.

Till skillnad från Marina så skulle jag behålla ca hälften av det gamla vattnet och inte rengöra för kraftigt. Du kommer att slippa många av inkörningsproblemen på detta sätt. Clowner är inte direkt lämpliga (som vuxna) i ett Clownhotell, trots namnet. Olika små gobies passar bättre. Du skall tänka på att mata lite under starten, använder du en del gammalt vatten och behåller inredningen så går det bra med fisk från början, dock - starta med en och ta det försiktigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då! Saltet har jag koll på!!

nogon som kan något pm belysning?

det jag hittat som passar vårt är 18 w 10000 K Blåvitt ljus, sen 18 w rödton. Lågenergilysrör.ska man ha ett av varje eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anser att det viktigaste är att man redan från börjat satsar på att skaffa sig en bra osmosanläggning, speciellt när vi pratar nanokar. När det kommer till salt använder jag mig av Red Sea Coral Pro salt och har ca 3dl salt per 10l osmosvatten vilket ger mig ett värde på 1.023-1.024 vid 25C.

Anledningen till att jag rekommenderar osmosanläggning är för att folk ofta anser att de har bra vatten, men så fort man är där och mäter med min TDS-mätare ligger vattnet runt 120-140ppm vilket inte är speciellt bra värden. Med Aqualight 300L osmos + silikatfilter har jag 0 ppm vilket har varit till stor fördel för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker att om man skall börja med saltvatten som kanske inte är den billigaste hobbyn

så tycker jag att man skall införskaffa en osmos.......fyller man på sitt akvarium med vanligt vatten för att kompensera det som dunstar bort

så fyller man på skit i onödan i sin burk......vilket jag inte tycker man skall göra räcker med kopparör och ett ph under 8 så får du koppar i vattnet

att mäta konduktiviteten på vattnet känns inte som det ger något

utan kolla vad kommunen har för kvalite på vattnet istället och vad dom tillsätter för kemikalier

och har du eget så lämna in vattenprov.....för har du tex för mycket järn i vattnet så sätter du igen osmosen på nolltid

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...