Gå till innehåll

Angelicas JAD 128l :)


Angelica

Rekommenderade inlägg

Hej:)! Har ett 128l jad akvarium, varit igång några månader nu och funkat felfritt. Mina invånare är 2 clownfiskar, en blenny, en gul kirurg, en putsarräka och 2 turbosniglar. upptäckte att min gula kirurg börjar få lite "hackiga" fenor. Vill inte det ska hända den nått så hoppas nån där ute kan ge tips på vad som står på. Har 0 på nitrat, ph ligger mellan 8.0-8.5, salthalten ligger på 1.024 och kh ligger på 8. Tycker inte det borde vara fel på vattnet. har försökt spanat och är ingen fisk som är på den, putsarräkan far och försöker sätta sig på den ibland det är det ända, vet dock ej om det är normalt? Temperaturen ligger kanske lite högt 27-28 grader. Det ända jag kan tänka mig var att jag drog ur doppvärmaren och det sjönk till 22 grader kan fisken ta skada av det om det blev för snabb temperatur ändring? har slagit på uv och hoppas den gör susen och får bort om det är bakterier. Vet ej annars vad jag ska göra. Vet att det var inget fel på fisken när jag köpte den och har mått bra några veckor i mitt vatten. Tycker även det ser ut som "rost" på vissa ställen på fenorna där det är lite trasigt. Lägger med 2 bilder och hoppas någon där ute har någon idé!

post-7578-14468929913279_thumb.jpg

post-7578-14468929913475_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter den och isåfall vad matar du den med?

Den är oerhört smal så som det är så att den äter men inte kan uppta födan så är det mycket möjligt att den har någon slags tarmparasit. Jag hade omedelbart blandat vitlök i maten och gett då det iallafall kan förebygga lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja riv gärna 1-2 vitlöksklyfter och lägg det i ett glas eller nått, i med frysfoder och ev flingfoder låt det gotta sig några minuter och ge. Förbered gärna foder också till imorgon så att frysfodret tar åt sig av vitlöken extra mycket.

Vitlöken används som förebyggande och är det tarmparasiter finns det en god chans att de inte gillar vitlöken med lite tur. Men hur är fisken annars, är den pigg osv eller är den seg och simmar inte runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ska fixa det nu direkt. Tack för tips! Han är pigg och simmar på som vanligt. Så på så sätt så känns det ju bra. Men det kan ju fort vända också med oturen. Så hoppas verkligen att han kommer repa till sig. Tycker bara det är så konstigt att han blivit sådär på fenorna. Jag var borta 4 dagar och kom hem igår så under dom dagarna har det hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag hade nog mer oroat mig för hur smal han är och inte för fenorna, de kommer inom någon vecka eller två läka sig fint tillbaka om det inte är kopplat till sjukdomen/parasiten den isåfall ev kanske har men det tror jag faktiskt inte. Eller jo det skulle ju kunna vara det, men så fort den börjar käka och hälsan blir bättre kommer ju det blir bättre med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det har du faktiskt rätt i för han är verkligen jätte smal. Provade just att ge en liten blandning verkade inte så där jätte intressant dom åt i början men började som fort bara peta, ska prova med en ny laddning imorgon bitti igen. Och även köpa nori blad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fenorna skulle jag inte vara det minsta orolig för, däremot fiskens kondition. Den är verkligen jättemager, som du och andra konstaterat...

Jag hade en bangaii-kardinal det växte alger på. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?54676-Det-växer-alger-på-min-kardinal!&p=531231&viewfull=1#post531231

i dag är fenan i stort sett helt utväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo precis, det var ju bra det fixade sig! Var idag och köpte nori blad med vitlök i (de gillade han inte smakade knappt på det) men äter flingorna bra. Såg att det fanns flingor med vitlök i också kanske får ta och köpa det istället och om han nu skulle ha några parasiter i sig tror ni flingorna med vitlök i skulle rädda han då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt omdiskuterat om vitlök hjälper eller inte. Jag har för mig att det är såhär vad gäller vitlöken: När det gäller prick på fisk så ger man det som förebyggande för det KAN hjälpa lite. När det gäller tarmparasiter hjälper vitlök bättre.

Käkar inte fiskarna när det är vitlök i maten kan du riva vitlök och lägga det i vatten över natten. Sen silar du bort vitlöksbitarna och lägger frysfodret/flingorna att tina upp i det vattnet så att det får i sig lite vitlök på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack! Ska prova det. Har även börjat mata oftare nu bara för att han ska få i sig mycket mat. Ser dock nu att mina 2 clowner är jätte feta om magen eftersom dom får i sig för mycket mat nu istället. Som ballong magar typ.. Vad kan konsekvenserna bli av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog absolut ingen fara med clownerna, i naturen är det ju samma sak - fri tillgång till mat hela tiden om de vill.

För fiskarna är det ju bara bra att mata ofta, jag matar gärna 3-4 gånger per dag när tiden finns. (Se dock bara till att allt i karet äts upp, jag brukar lägga i maten lite i taget och stoppar bara i mer när de käkat upp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

höga näringsvärden är väl största risken med övermatning. Clowner är ju bara ett rör. Mat in i ena änden, skit ut ur andra. tror inte de lyckas äta ihjäl sig, få högt blodtryck, karies och diabetes i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra är att han fortfarande har god aptit. Jag matar med flingor och mysis.

Har du testat Ocean Nutrition formula two marine pellet? Den jag har med grönt lock fungerar jättebra och den innehåller vitlök med.

Kolla gärna om du har någon lokalhandlare som du kan få köpa lite macroalger av också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jo det är ju sant:) köpte även flingor med vitlök i idag men de verkar inte heller duga för honom... De ända han verkar vilja äta är sina vanliga flingor så får väl köra på de ändå och hoppas att han repar till sig.. Han har då iaf inte blivit slöare eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heej, vad roligt :) jag har inte bestämt så mycket vad jag ska ha i det mer, tar det som det kommer så att säga:) men är väl sugen på några koraller iaf:) och kanske nån mindre till fisk:) även sugen på bygga "revet" lite större men känns så bökigt när man har fisk osv i karet:) hur är ditt kar? Och vad tycker du har passat till ett sånt här kar:)? Den lille gula går det sådär för.. han ser fortfarande lika smal ut och fenorna har nästan blivit sämre :( men han är fortfarande lika pigg simmar runt som vanligt och han äter fortfarande lika bra. Det är så märkligt tycker jag. Om man bara visste vad man skulle göra åt det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...