striker Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Jag har ett problem att jag har mitt akvarium i samma rum som jag sover så jag måste hitta en tyst skummare köpte en mce600 låter som ett flygplan så frågan är vilka skummare är tysta jag har haft en mc500 i också lät massa tack på förhand Citera
Dykaren Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Jag har kört både med AM Turboflotor Multi och med GroTech's skummare utan problem. Normalt sett är ju inte skummarna särskilt högljuda om inte pumparna vibrerar mot sten/ruta o.dylikt. Citera
metcrue Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 H&S är tyst och effektiv. Turboflotorn har ju världens sämsta pump som vibrerar mest av alla pumpar som existerar, men det är klart det går säkert att få tyst på den med. Citera
petrol Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Jag har 2st turbofloator multi (påhängsmodellen). De hörs ingenting. Pumparna hänger fritt ner i akvariet med en gummi slang mellan pumpen och pvcröret. Citera
Tedb Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Har en turbflotor riff 500 med eheim pump den är tyst Citera
Klubbsson Postat 30 juli 2005 Postat 30 juli 2005 MCE 600 skummarna är kända för att väsnas, men har man tur kan man få ett exemplar som är knäpptyst. Det går att fixa och trixa lite med att lägga diverse skummaterial runt pumpen och då minska ljudnivån. Det funkar hyfsat så länge impellern inte är slut. MCE 500 och 600 lider av samma problem.... Aqua bee pumpen! att byta ut den mot en en eheim kostar tyvärr ca2000 med impeller. Tunze 3115 och 3130 är helt tysta skummare men tyvärr inte lika effektiva som mce skummarna. Citera
xxxperxxx Postat 4 augusti 2005 Postat 4 augusti 2005 Nog svårt att hitta en riktigt tyst venturiskummare, men ett tips kan ju vara att använda en sån med syresten. Sen är det bara att placera luftpumpen i ett annat rum! Citera
Joru Postat 4 augusti 2005 Postat 4 augusti 2005 Har en Deltec turbo 1250 som är tyst tycker jag. Hörs inte mycket alls. Står ca 4 meter från sängen. Citera
TedA Postat 5 augusti 2005 Postat 5 augusti 2005 Här kommer ett tips som jag alltid använder när min skummare (Deltec 1250) börjar väsnas eller varje gång som jag startar upp den.* Stäng av skummaren.* Håll för venturi insuget med fingrarna och starta pumpen några sekunder.* Låt den stå några sekunder.* Håll för och starta igen några sekunder.* Låt stå några sekunder.* Starta upp den med fingret för venturi insuget och ta sedan bort fingret strax efteråt.Detta tycker jag fungerar bra. Jag såg tipset i någon Deltec manual eller på deras hemsida eller något. I bland kan kraftiga vibrationer och missljud bero på att det har kommit in luft mellan pumpen impellor och höljet. Denna typ av pumpar som vi har i våra akvarium, med några enstaka undantag, är vattenlagrade så det måste vara vatten runt impellor axeln annars roterar den inte rätt. Speciellt när man startar den så kan det sugas in luft i detta utrymmet. Det verkar också som att med tiden så kommer det in mer och mer luftbubblor. När man startar den utan luftinsug så sugs luften ut från pumpen.// Ted Citera
striker Postat 11 augusti 2005 Författare Postat 11 augusti 2005 har fått en låne skummare som är gnaska mycket tystare men inte tillräckligt Citera
joaslim Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 ja jäklar vilken skillnad halverade ljudnivån när man gjorde så!Tack TedA! Citera
nemo Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 har fått en låne skummare som är gnaska mycket tystare men inte tillräckligtHur går det med dina skummare ? har du kunnat sova något dom senaste veckorna ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.