GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tysta skummmare

Featured Replies

Postat

Jag har ett problem att jag har mitt akvarium i samma rum som jag sover sÄ jag mÄste hitta en tyst skummare köpte en mce600 lÄter som ett flygplan sÄ frÄgan Àr vilka skummare Àr tysta jag har haft en mc500 i ocksÄ lÀt massa

tack pÄ förhand

Postat

Jag har kört bÄde med AM Turboflotor Multi och med GroTech's skummare utan problem. Normalt sett Àr ju inte skummarna sÀrskilt högljuda om inte pumparna vibrerar mot sten/ruta o.dylikt.

Postat

H&S Àr tyst och effektiv. Turboflotorn har ju vÀrldens sÀmsta pump som vibrerar mest av alla pumpar som existerar, men det Àr klart det gÄr sÀkert att fÄ tyst pÄ den med.

Postat

Jag har 2st turbofloator multi (pÄhÀngsmodellen). De hörs ingenting. Pumparna hÀnger fritt ner i akvariet med en gummi slang mellan pumpen och pvcröret.

Postat

MCE 600 skummarna Àr kÀnda för att vÀsnas, men har man tur kan man fÄ ett exemplar som Àr knÀpptyst. Det gÄr att fixa och trixa lite med att lÀgga diverse skummaterial runt pumpen och dÄ minska ljudnivÄn. Det funkar hyfsat sÄ lÀnge impellern inte Àr slut. MCE 500 och 600 lider av samma problem.... Aqua bee pumpen! att byta ut den mot en en eheim kostar tyvÀrr ca2000 med impeller.

Tunze 3115 och 3130 Àr helt tysta skummare men tyvÀrr inte lika effektiva som mce skummarna.

Postat

Nog svÄrt att hitta en riktigt tyst venturiskummare, men ett tips kan ju vara att anvÀnda en sÄn med syresten. Sen Àr det bara att placera luftpumpen i ett annat rum!

Postat

Har en Deltec turbo 1250 som Àr tyst tycker jag. Hörs inte mycket alls. StÄr ca 4 meter frÄn sÀngen.

Postat

HÀr kommer ett tips som jag alltid anvÀnder nÀr min skummare (Deltec 1250) börjar vÀsnas eller varje gÄng som jag startar upp den.

* StÀng av skummaren.

* HÄll för venturi insuget med fingrarna och starta pumpen nÄgra sekunder.

* LÄt den stÄ nÄgra sekunder.

* HÄll för och starta igen nÄgra sekunder.

* LÄt stÄ nÄgra sekunder.

* Starta upp den med fingret för venturi insuget och ta sedan bort fingret strax efterÄt.

Detta tycker jag fungerar bra. Jag sÄg tipset i nÄgon Deltec manual eller pÄ deras hemsida eller nÄgot. I bland kan kraftiga vibrationer och missljud bero pÄ att det har kommit in luft mellan pumpen impellor och höljet. Denna typ av pumpar som vi har i vÄra akvarium, med nÄgra enstaka undantag, Àr vattenlagrade sÄ det mÄste vara vatten runt impellor axeln annars roterar den inte rÀtt. Speciellt nÀr man startar den sÄ kan det sugas in luft i detta utrymmet. Det verkar ocksÄ som att med tiden sÄ kommer det in mer och mer luftbubblor. NÀr man startar den utan luftinsug sÄ sugs luften ut frÄn pumpen.

// Ted

Postat
  • Författare

har fÄtt en lÄne skummare som Àr gnaska mycket tystare men inte tillrÀckligt

Postat

ja jÀklar vilken skillnad halverade ljudnivÄn nÀr man gjorde sÄ!

Tack TedA!

Postat
har fÄtt en lÄne skummare som Àr gnaska mycket tystare men inte tillrÀckligt

Hur gÄr det med dina skummare ? har du kunnat sova nÄgot dom senaste veckorna :ler: ?

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.