akutmottagning Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor.Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket Citera
ormet Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Jag vet inte vad en "groteck uf reaktor" är, men aktivt kol kan man ha på 3 sätt i ett zeovitsystem som jag förstått det.1) i en strumpa i sumpen (rekommenderat)2) i en strumpa i zeolit-reaktorn. Tests have shown that the appropriate amount of carbon can also be placed in the filter on top of the zeolites.3) i en egen fluidiserande reaktor (står inte med i zeoguide vad jag vet)Du skall räkna ut din totala vattenvolym. Sump + visningsdel - inredning etc. 30% är en grov förenkling som jag skulle ta med en nypa salt.Ang mängden så skriver de i Zeoguide 1.03:Use 0.5 to 1 liter of activated carbon passively in a mesh bag per 250gallons of tank water. Citera
akutmottagning Postat 27 juni 2013 Författare Postat 27 juni 2013 Uf-110 är princip samma som deltecs fr509 reaktorkan det vara så att det funkar lika bra i en strumpa som i en reaktor? Citera
Blåbert Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Skillnaden är väl att man slipper knåda strumpan varje dag om man kör det i reaktorn. Citera
Laggeman Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Skillnaden är väl att man slipper knåda strumpan varje dag om man kör det i reaktorn.Knåda kolet?? Citera
Blåbert Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Man ska ju, enligt manualen, krama kolstrumpan dagligen för att undvika att det packar ihop sig - typ Citera
Laggeman Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Ok, trodde det vara enbart zeoliten som skulle knådas. Gäller detta alla typer av kol då i alla typer av system? (Sorry Sebastian för trådkapningen!) Citera
ormet Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Det är nog aldrig fel att knåda kolstrumpan, vilket system det än är. Jag gör det sporadiskt och får rolig "feeding response" från mina sps:er. Jag inbillar mig att det gör att kolet nyttjas mer effektivt med då kolet skiftar plats och får nytt flöde. Citera
Blåbert Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Har läst nåt om att det jan uppstå kanaler, men det är mog mer att joxa tunt och befria ytorna från skit osv.Det skadar nog inte att göra det när man kör kol i strumpa, oavsett system som ormet skriver. Jag gör det också när jag kommer ihåg det. Kanske varnnan dag, Citera
Colan Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Lägg strumpan med kol i zeovit reaktorn (om nu 1L får plats) ovanför zeolith'en (brukar finnas något typ av "lock" inuti reaktorn)Sen när stenen skakas om dagligen får kolet liknande gratisbehandling. Citera
akutmottagning Postat 28 juni 2013 Författare Postat 28 juni 2013 Har grotech reaktorn inget lock sen känns det bättre att bara ha sten i reaktorn.blir det mer agresivt med kol i reaktor? Citera
akutmottagning Postat 18 juli 2013 Författare Postat 18 juli 2013 Där va lock i reaktorn men 1 l funkar inte där kan inte pumpa då så blir i strumpa eller löst i bypass reaktor från avrinningen Citera
Zanders Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Lägg strumpan utanför utblåset från skummaren så funkar det utmärkt. Krama strumpan behöver du inte göra, lyft den ur vattnet och släpp ner den igen när du städar tills det är dags att byta!Lägger du den i avrinningen fastnar all skit på strumpan. Citera
akutmottagning Postat 22 juli 2013 Författare Postat 22 juli 2013 (ändrat) Är filter i botten på grotech filtret. Och det rengörs var 30 dag när kolen bytas frågan är bara om det ska ligga löst eller i strumpasåhär ser det ut Ändrat 22 juli 2013 av akutmottagning Citera
Ferngren Postat 22 juli 2013 Postat 22 juli 2013 Om jag minns rätt så skall du, om du kör med kol i reaktorn, ha en mindre mängd kol (50 %?) Kolla zeovithandbokenSent from my iPhone using Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.