DSB Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken.Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt.Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll.Köpt Tunze reef pack 200. Citera
mikoto Postat 27 juni 2013 Postat 27 juni 2013 Kul! Ska bli spännande att se stenen. Har du någon hemma eller ska en införskaffas? Citera
Conjor Postat 28 juni 2013 Postat 28 juni 2013 Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken.Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt.Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll.HejKöpt Tunze reef pack 200.[ATTACH=CONFIG]98483[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98484[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98486[/ATTACH]Ser bra ut jag har också bantat levande sten till ett minimum tycker att det är lättare att få bra värden.Vad har du för filter/cirkulations lösning ?Jag kör Biopellerts XL som du har köpt och det funkar bra en rekomedation ( det står på förpackningen också ) börja med Max1 dl per 100 liter.BiotedMarin rekomenderade när man kör Pellerts att tillsätta goda bakterier ungefär 5 droppar/vecka jag gör detoch som sagt allt funkar bra.Utblåset från cirkulations lösningen man har med Pellertsen i skall vara så nära skummaren som möjligt för att skumma bortde bakterier som bildas detta är viktigt de bakterier som ändå slipper förbi ut i akvariet är mat till Korallerna så man behöver intetillsätta så mycket extra Corall Food det funkar bra hos mig.Lycka till o ta det lungt. Citera
DSB Postat 30 juni 2013 Författare Postat 30 juni 2013 Kul! Ska bli spännande att se stenen. Har du någon hemma eller ska en införskaffas?Hejsan.Jag tar en från mitt andra akvarium. Citera
DSB Postat 30 juni 2013 Författare Postat 30 juni 2013 Ser bra ut jag har också bantat levande sten till ett minimum tycker att det är lättare att få bra värden.Vad har du för filter/cirkulations lösning ?Jag kör Biopellerts XL som du har köpt och det funkar bra en rekomedation ( det står på förpackningen också ) börja med Max1 dl per 100 liter.BiotedMarin rekomenderade när man kör Pellerts att tillsätta goda bakterier ungefär 5 droppar/vecka jag gör detoch som sagt allt funkar bra.Utblåset från cirkulations lösningen man har med Pellertsen i skall vara så nära skummaren som möjligt för att skumma bortde bakterier som bildas detta är viktigt de bakterier som ändå slipper förbi ut i akvariet är mat till Korallerna så man behöver intetillsätta så mycket extra Corall Food det funkar bra hos mig.Lycka till o ta det lungt.Till pelletsen tänkte jag använda ett Fluval 305, borde fungera utmärkt eftersom denna variant av biopellets inte behöver fluisera (eller hur man nu uttrycker sig). Funderar på att lägga i lite pellets från en reaktor som jag kör den "gamla" varianten av pellets i, det kan väl inte spela någon roll om man lägger i några milliliter av dessa för att få i rätt bakterier. Citera
DSB Postat 2 juli 2013 Författare Postat 2 juli 2013 Så här ser det ut med 1 st levande sten i, inte så snyggt än. Men till hösten när korallerna inköps så blir det nog bra. Citera
DSB Postat 8 oktober 2013 Författare Postat 8 oktober 2013 Jo jag är rätt nöjd, nu behöver det något år på sig att växa . För att det ska se bra ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.