Gå till innehåll

Omstart på mitt lilla kavarium


DSB

Rekommenderade inlägg

Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken.

Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt.

Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll.

Köpt Tunze reef pack 200.

post-942-14468929929894_thumb.jpg

post-942-14468929929299_thumb.jpg

post-942-14468929929464_thumb.jpg

post-942-14468929929722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken.

Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt.

Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll.

Hej

Köpt Tunze reef pack 200.

[ATTACH=CONFIG]98483[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98484[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98486[/ATTACH]

Ser bra ut jag har också bantat levande sten till ett minimum tycker att det är lättare att få bra värden.

Vad har du för filter/cirkulations lösning ?

Jag kör Biopellerts XL som du har köpt och det funkar bra en rekomedation ( det står på förpackningen också ) börja med Max

1 dl per 100 liter.BiotedMarin rekomenderade när man kör Pellerts att tillsätta goda bakterier ungefär 5 droppar/vecka jag gör det

och som sagt allt funkar bra.

Utblåset från cirkulations lösningen man har med Pellertsen i skall vara så nära skummaren som möjligt för att skumma bort

de bakterier som bildas detta är viktigt de bakterier som ändå slipper förbi ut i akvariet är mat till Korallerna så man behöver inte

tillsätta så mycket extra Corall Food det funkar bra hos mig.

Lycka till o ta det lungt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut jag har också bantat levande sten till ett minimum tycker att det är lättare att få bra värden.

Vad har du för filter/cirkulations lösning ?

Jag kör Biopellerts XL som du har köpt och det funkar bra en rekomedation ( det står på förpackningen också ) börja med Max

1 dl per 100 liter.BiotedMarin rekomenderade när man kör Pellerts att tillsätta goda bakterier ungefär 5 droppar/vecka jag gör det

och som sagt allt funkar bra.

Utblåset från cirkulations lösningen man har med Pellertsen i skall vara så nära skummaren som möjligt för att skumma bort

de bakterier som bildas detta är viktigt de bakterier som ändå slipper förbi ut i akvariet är mat till Korallerna så man behöver inte

tillsätta så mycket extra Corall Food det funkar bra hos mig.

Lycka till o ta det lungt.

Till pelletsen tänkte jag använda ett Fluval 305, borde fungera utmärkt eftersom denna variant av biopellets inte behöver fluisera (eller hur man nu uttrycker sig). Funderar på att lägga i lite pellets från en reaktor som jag kör den "gamla" varianten av pellets i, det kan väl inte spela någon roll om man lägger i några milliliter av dessa för att få i rätt bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...