Oliver Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Jag är trött på mina Salifer-tester som är omständiga och svårtolkade, det finns säker bättre alternativ Men jag vill först se vad det finns för elektriska/digitala metoder som visar exakta siffrorVet någon om detta finns utrustning att köpa för detta, gärna en som klarar allt, men annars en för varje- pH - Fosfat- Nitrat- Nitrit- Kalcium Citera
Blåbert Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Jag är trött på mina Salifer-tester som är omständiga och svårtolkade, det finns säker bättre alternativ Men jag vill först se vad det finns för elektriska/digitala metoder som visar exakta siffrorVet någon om detta finns utrustning att köpa för detta, gärna en som klarar allt, men annars en för varje- pH - Fosfat- Nitrat- Nitrit- KalciumHanna checker finns för alla dessa utom nitratSent from my iPad using Tapatalk HD Citera
nike83 Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Hanna checker finns för alla dessa utom nitratSent from my iPad using Tapatalk HDfinns "den stora och gamla" för nitrat. dock är den gjord för sötvatten... enligt uppgift så funkar den lika bra, men inget jag kan stå för. Citera
Blåbert Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 finns "den stora och gamla" för nitrat. dock är den gjord för sötvatten... enligt uppgift så funkar den lika bra, men inget jag kan stå för. Om hanna själva inte säger att den funkar så skulle inte jag betala vad den kostar Citera
Oliver Postat 30 juni 2013 Författare Postat 30 juni 2013 Oki, ja tack för tipset Är Hanna den enda som erbjuder denna sorts produkter?Vilka tester/ämnen tycker ni är dom viktigaste att hålla koll på? Citera
Blåbert Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Hannas po4 (713)är väl den folk köper först, sen skulle jag nog köpa kh, ca i den ordningen... Nitrittestet kan du skippa. Det är så llan det behövs och saliferts funkar fint allt annat än pfärgatr dåligt, så det är rätt så straight forward...Ph är väl också rätt ok att köra med dropptest tycker jag Citera
Blåbert Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Å andra sidan är ju hannas ph-probe inte så dyr.... Citera
nike83 Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Om hanna själva inte säger att den funkar så skulle inte jag betala vad den kostartror det är mer att de inte garanterar resultatet.... Citera
turboadde Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Oki, ja tack för tipset Är Hanna den enda som erbjuder denna sorts produkter?Vilka tester/ämnen tycker ni är dom viktigaste att hålla koll på?Beror lite på vad du har i akvariet. Har du inga stenkoraller så känns inte Magnesium, kalsium och KH så viktigt att mäta. Fosfat och nitrat är kanske dom viktigaste att ha koll på så man inte har några skadliga nivåer av dom. Och nitrit under uppstarten.Ni som mäter PH regelbundet. Vad får ni ut av det och hur ofta gör ni åtgärder för att reglera det? Citera
Zigmund Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Beror lite på vad du har i akvariet. Har du inga stenkoraller så känns inte Magnesium, kalsium och KH så viktigt att mäta. Fosfat och nitrat är kanske dom viktigaste att ha koll på så man inte har några skadliga nivåer av dom. Och nitrit under uppstarten.Ni som mäter PH regelbundet. Vad får ni ut av det och hur ofta gör ni åtgärder för att reglera det?Har profilux som mäter ph dygnet runt . Fick stora ph droppar på natten och doserade då natriumkarbonat med doserpump och fick jämn ph dygnet runt , Kör dock med kalkreaktor som sänker ph . Om det gör någon nytta - förmodligen knappt märkbart Om du ska köpa hanna för fosfat så köp HI736 fosfor ,kört med både fosfat/fosfor och fosfor är väldigt mycket bättre . (ursäkta rörig text ,men grabben lyckas fixa någon inställning så radbyte mm inte funkar ) Citera
Blåbert Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Hur översätter man fritt fosfor till fosfat då? Citera
Zigmund Postat 30 juni 2013 Postat 30 juni 2013 Hur översätter man fritt fosfor till fosfat då?resultat *3,066 / 1000 Citera
POPOV Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Hanna HI96713C ISE Meter, Ca och MG tester, någon som prövat eller har en åsikt?Hannahttp://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=009002&ProdCode=HI%2096752Forumhttp://www.3reef.com/forums/water-chemistry/magnesium-photometer-can-used-saltwater-138677.html Citera
Manks Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Range Calcium 0 to 400 mg/L (ppm)Magnesium 0 to 150 mg/L (ppm)är väl för lågt på bägge? eller missförstår jag något? Citera
HiTeq Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Hanna HI96713C ISE Meter, Ca och MG tester, någon som prövat eller har en åsikt?[ATTACH=CONFIG]98762[/ATTACH]Hannahttp://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=009002&ProdCode=HI%2096752Forumhttp://www.3reef.com/forums/water-chemistry/magnesium-photometer-can-used-saltwater-138677.html[TABLE=class: spec_table][TR][TD]Range[/TD][TD]Calcium[/TD][TD]0 to 400 mg/L (ppm)[/TD][/TR][TR][TD][/TD][TD]Magnesium[/TD][TD]0 to 150 mg/L (ppm)[/TD][/TR][/TABLE]Ser ut att vara lite out of range? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.