Gå till innehåll

Räcker en pepparmintsräka ? Tips på djur som vänder sanden ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Köpte en pepparmintsräka i fredags och har sätt den lite då och då smyga runt bland stenarna men glasrosorna har den ännu inte rört har ca 5 st. Måste jag köpa fler eller tar det ett tag innan den börjar äta ? Får lite kalkalger på sanden längst fram i Akvariumet blir de så att man får gilla läget ? Eller ska man. Ha nått djur som vänder sanden ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en pepparmintsräka i fredags och har sätt den lite då och då smyga runt bland stenarna men glasrosorna har den ännu inte rört har ca 5 st. Måste jag köpa fler eller tar det ett tag innan den börjar äta ? Får lite kalkalger på sanden längst fram i Akvariumet blir de så att man får gilla läget ? Eller ska man. Ha nått djur som vänder sanden ?

Köpte 2 stycken till mina 4 glasrosor och glasrosorna var borta efter första natten. Har hört att det är lite "hit or miss" med pepparmintsräkorna. Vissa äter glasrosor av bara den medan andra inte äter alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att pepparmintsräkor tar glasrosor när de inte har något annat att äta. När de har ätit upp annat de gillar bättre så går de efter glasrosorna.

Jag har en pepparmintsräka på 200 liter. Hade några glasrosor innan men efter några dagar var dessa borta och jag har inte sätt några sedan dess (ca 6 månader sedan), så en borde räcka väl till dina 120 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 2 stycken till mina 4 glasrosor och glasrosorna var borta efter första natten. Har hört att det är lite "hit or miss" med pepparmintsräkorna. Vissa äter glasrosor av bara den medan andra inte äter alls.

Jag har tre glasrosor som den inte rört ännu :-( köpte en till och får se vad som nu händer :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4-5 st nassarius kanske lite lite :-)?

Beror nog på vilka arter man har antar jag. Alla äter ju olika mängd. Om du känner att det finns mycket bös över så går det nog att köpa fler. Min är så pass stor så den tar hand om låt säga 75% av botten sen duttar ja lite med slamsugen ibland. Jag skulle bara skaffa en till om det vore i mitt fall men alla kar är ju olika och har olika förutsättningar, samt att det finns en hel drös med olika arter av nassarius :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...