Gå till innehåll

Fragghylla/behållare till mini-maxi anemoner och ricordeor


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla.

Jag har en rätt stor beställning på väg in som innehåller mycket mini-maxi anemoner och en hel del ricordea florida.

Med tanke på att jag kommer hem med korallerna och inom loppet av 2 dygn måste ge mig av igen så skulle jag behöva tips på hur jag kan placera dem i eller på en fragghylla utan risk för att de försvinner ut i akvariet.

Jag vill inte placera ut ricordeorna bland korallerna eftersom jag då mister översikten och mini-maxi anemonerna vill jag följa med när jag placerar ut dem eftersom de annars kan bränna de andra korallerna.

Jag har en fragghylla utan hål som jag vanligtvis placerar fraggarna på (efter att jag har fäst dem på fraggstenar).. men de blir ofta nedvälta av sniglar och fiskar så det är inget alternativ.

Finns det någon som har bra tips på hur man kan konstuera eller köpa en hylla som skulle passa?

Ricordeorna ligger ju stilla men måste ligga lite "skyddat" från sniglar och fiskar.. mini-maxi anemonerna måste ligga i något som gör att de inte kan klättra ut..

Jag tänker mig att det finns någon här som har byggt eller köpt något som liknar det jag behöver..

Kom med tips..

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut bästa nu när du skaffat så många hade ju varit att sätta upp ett kar, typ 54liters, bredvid sumpen eller nåt. Men som du har kopplat in på ditt nuvarande system. Så kan dom få springa hur mycket dom vill där utan att komma bort :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kunna starta ett kar till men eftersom jag åker iväg så funkar det inte då jag mister kontrollen på det nya karet.. vet ju ingenting om hur det reagerar på värmen och har ingen möjlighet att koppla det till nuvarande system då jag inte har sump.

Har byggt sarg på fragghyllan tidigare men snäckorna kör bulldozer race.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta en 10 liters dunk och skär av toppen på och gör Freddies version på den? ;)

nä men skämt och sido. en såna här avlång blomkrukan man brukar hänga på balkongen. så hänger du den på någon vänster på akvarie kanten och borra lite småhål i den ? det kan väl fungera?(alltså freddies version på en sån)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en enklare lösning på det hela, yngelkassar i tyg som man anväder till platyn etc i sötvatten fungerar generellt väldigt bra för sånthär.

Man får lite vattenflöde igenom dom men inga koraller kommer ut och dom brukar gå att rengöra med lite syra/väteperoxid.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Hornbach idag, hittade en "planteringslåda" i plast som man planterar ut växter i dammar, måtten var tex 20x20x9cm och helt perforerad, men inga stora hål så att man blir av med något. Antagligen perfekt att ha fraggar/yngel i. Billig var den med, tror den kostade 16.50 för den modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...