Gå till innehåll

Nu har karet varit igång i 1 vecka, ska jag justera några värden?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Att få ett resultat i kranvatten som är relativt jonfritt är en sak - att få ett lika rätt resultat i ett saltvatten bestående av joner från hela periodiska systemet är en helt annan. Det finns ingen känd kolometrisk mätmetod som inte störs av vissa joner - olika för olika metoder. Man måste därför alltid göra en sannolikhetsberäkning när man mäter i saltvatten - kan resultatet vara rimligt. I ett en veckas gammalt kar som inte är stabilt i biologisk bemärkelse är för mig 0,5 i fosfat inte speciellt rimligt - jag kan ha fel - har hänt förut - men för mig är det viktigare att karet stabiliserar sig innan jag gör ingrepp - annars kommer det svänga som en pendel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kan man när man köper påsar med levande sand och tyvärr när man köper levande sten få fosfat på köpet. Det beror Helt och hållet på vart man handlar, jag är inte direkt blyg utan gör gärna ett test på vattnet i baljan när jag handlar för att veta hur jag ska ställa mig inför att använda eventuell sten i mitt akvarium eller inte.

Bra tips är att lyssna på Lasse. Han kan sin sak :)

/Anders

Ändrat av Zanders
Ville mest poängtera lasses råd!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...