Gå till innehåll

Ett korallrevs död - pga en doppvärmare!


Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

UPDATE:

Kan flika in att Bromma Zoo nu visat riktigt trevlig goodwill genom att erbjuda mig nya stenar till samma vikt. :woooow: Ett ganska föredömligt agerade mot en stor kund som drabbats av ett sådant här tragiskt haveri. Speciellt med tanke på att jag inte borde haft så kraftfull värmare, även om den var termostatstyrd. Av försäkringsbolaget får jag inte en krona, så detta betyder mycket och jag kommer definitivt fortsätta som tacksam kund hos BZ.

-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lider med dig!!! Bra att du fick kompensation av företaget, det var fint gjort. Tycker det är väldigt märkligt att vi som har saltvattenskar inte kan försäkra våra koraller och djur. Inte ens Agria har saltvatten eller fisk över huvud taget. Hur gör butikerna? De måste ju kunna försäkra sina "tillgångar"?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som väl mest kommer ut av det här är en sak:

Läs försäkringsvillkoren.

Det är villkoren som gäller, visserligen kan försäkringsbolag ibland göra goodwill-historier men det är inget man skall räkna med. Är det nåt speciellt man vill täcka upp så lita inte på snacksaliga säljare utan se till att det skrivs in i avtalet när man tecknar försäkringen. Det finns ibland ett visst utrymme för att lägga till något där om det är något speciellt som man vill täcka upp.

Företagsförsäkringar är en helt annan historia där det långt mer handlar om att anpassa försäkringen till just den verksamhet som finns. Premien blir sen en avspegling av vilka risker det finns och hur man täcker upp dem. Självklart försäkras djuren när en zoohandlare tecknar försäkring men det gäller även där att läsa villkoren och tänka över vad som kan hända. Det är lätt hänt att det blir en standardtext som täcker det som försäkringar brukar täcka, brand, stöld osv. Att sånt som t ex ett strömavbrott kan bli katastrofalt måste den som tecknar försäkringen tänka över och diskutera med bolaget. Det man då skall ha klart för sig är att börjar man försäkra mer udda händelser så kan det dels bli dyrt och dels så kan bolagen börja ha synpunkter. Det kan komma krav på reservelverk och larm t ex.

Bra att det gick att nå en rimlig uppgörelse med affären. Visserligen kanske det sett till lagtexten skulle ha gått att få mer men det är mycket kanske där, hur bevisar man t ex att det verkligen berodde på just doppvärmaren att det gick illa om det ifrågasätts? Det är bättre att ta en rimlig deal där alla kan vara någorlunda nöjda än att bråka vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående försäkringar för butiker så är det inte samma sak som att försäkra som privatperson. Driver själv butik, dock i en annan bransch. Självrisken för mig vid händelse av brand, inbrott, stöld m.m. ligger på drygt 100k.

Skönt att höra att det ordnar sig mellan dig och butiken, mycket fint gjort av dem! Så det betyder att du startar upp på nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående försäkringar för butiker så är det inte samma sak som att försäkra som privatperson. Driver själv butik, dock i en annan bransch. Självrisken för mig vid händelse av brand, inbrott, stöld m.m. ligger på drygt 100k.

Skönt att höra att det ordnar sig mellan dig och butiken, mycket fint gjort av dem! Så det betyder att du startar upp på nytt?

100k .....? vadå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 kr eller en tiondels målar hundring ska det nog vara Christer.

Flera basbelopp är bara för dig Christer som e stor fräsare.

Patrik

Ahaa, det var så han menade.. 100000 var det som menades, med andra ord för mycket för att försäkringen ska kunna nyttjas i annat än extremfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100k i självrisk, ja det kan jag tänka mig när det handlar om butiker. Brrr :död:

Jo Jim, detta är ju en hobby som man verkligen brinner för sedan barnsben, så viljan att starta om finns onekligen där och jag tittar just nu på möjligheten att starta om i nytt (måttbeställt) kar. Detta kar är väldigt läckert in action, men är inte så sugen på att börja om i samma då det också är svårjobbat med sitt djup på 90 cm. Plånboken är dock mer tveksam än jag, så det blir mycket räkna och fundera innan man kommer igång. Blir inte riktigt klok på mått kontra glastjocklek, vikt, osv. Hänger delvis också på om jag får detta kar sålt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nya karet kan följas/ses här. De som nämnde att de skulle vilja sponsra med fraggar får gärna höra av sig via PM om intresset kvarstår. Det vore väldigt snällt då jag har 500L att fylla ut nu.. :smiley27: Karet är redo att ta emot mjukisar och framåt oktober redo för LPSer... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...