Gå till innehåll

Ett korallrevs död - pga en doppvärmare!


Rekommenderade inlägg

Jo, problemet hade naturligtvis blivit mindre i en 700liters burk, men det hade nog blivit varmt ändå.

Problemet nästan alla värmare, är att det är termostaten som alltid pajar - oavsett om den är av bimetalltyp eller elektronisk, dessa brukar vara byggda med ett microchip som säker gör jobbet, problemet är att den komponent som ska bryta strömmen oftast är underdimensionerad[ och kortsluter i på-läge - samma sak med bimetall-thermostaten.

Alla som haft gammal moppe eller bil med brytarspetsar, känner igen att de så småningom svetsat ihop av den ljusbåge som bildas uppstår när man bryter/sluter en reaktiv krets med relativ hög ström/spänning.

Jaegers och AS visi-therm brukar dock ha en lite bättre livslängd, men se alla doppvärmare som förbrukningsvaror och koppla ur dem när de inte behövs, typ på sommaren.

Ute i vida världen, verkar det ju inte vara helt ovanligt med Koi-karp för upp till 6-siffriga belopp - undrar hur man löser sånt försäkringsmässigt.

Men jag tror att problemen som skulle uppstå vid skadereglering av något som så lätt kan dö av felaktigt handhavande, sjukdomar eller andra orsaker - skulle bli ganska svårhanterliga.

Vattenanalyser och fisk-obduktion - kanske en ny karriärsmöjlighet.

Jättetråkigt det du råkat ut för - ekonomisk kompensation täcker ju bara en del av förlusten.

QUOTE=Chum;539668]@Greger: Värmaren är en Haquoss Vulcano Digital Pro (500w) som jag hade till min 700 liters burk, så visst var den överdimensionerad, men som Blåbert säger så säljs den ju som termostatstyrd och den är bara ca 1 år gammal. Den höll temperaturen PERFEKT på exakt 26 grader konstant - tills detta hände. Törs man inte gissa att även 700 liter vatten hade blivit överhettat på samma sätt, precis som dessa 250 (300 med sump)?

Måste iaf säga att detta fått mig att "tänka om" lite med hela hobbyn. Ponera att man har en burk på kanske 1200 liter el dyl, fylld med liv för kanske 100 000 kr... och så händer detta? Ska man bara spotta i nävarna då och tänka "sånt händer"? Försäkringsbolagen borde eg grugga sina händer varma över denna möjlighet att få in kunder. Man kanske skulle starta försäkringsbolag med specialité på akvarium, lite som Agria är med hundar och katter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tror att du ställt fel fråga till försäkringsbolaget. Du skulle ställt frågan om fel på utrustningen och ersätter de den delen så brukar de ersätta vad felet orsakar också. Jag har fått för levande en gång då min som slog sönder framrutan (av misstag) Tolkningen som gjordes var att alla skador vattnet orsakade var ersättningsbara. Genom att försvinna ut ur karet tolkades det som det var vattnet som (dess försvinnande) orsakar dödsfallen och jag fick ersättning. När du frågar om de ersätter det levande så tolkar de troligtvis det som om du frågar när de bara dött och inte att dödsfallen varit orsakade av en ersättningsbar olycka. Bygert och Vargklo (om han läser detta) borde kunna ge proffssvar på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2st 100w i mitt 800 liters o det räcker till. den ena lyser säkert 15 timmar om dygnet vintertid o den andra lite på natten. dessa stänger jag av på sommaren. jag har ju iof 2st 400w Mh som värmer så jag behöver i stället bli av med värme utan att värmaren är igång ens....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker på om jag förstår vad den prylen gör exakt, men det låter intressant om man nu får mod/tid/råd att starta om en dag. Nu är dock mitt närmsta problem att jag står med ett tömt akvarium och 30 kg sten + sand som jag inte vet vad jag ska göra med. Skulle vara bra om det gick att sälja innan den torkar helt, även om den säkert ses som "död sten" numera (men det blir ju levande igen med tiden i ett nytt akvarium). Har sköljt av alla stenar i rent saltvatten och lagt dem i badkaret med plast över. Ska se om någon vill köpa dem billigt, annars kastar jag allt i veckan... =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande av den åsikten att man inte behöver doppvärmare till ett saltvattenskar med många dränkta pumpar. Ingen panik med 23 - 24 grader under vintern - Röda Havet har kring 21 grader under vintermånaderna uppe i Eilatviken

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Barriärrevet går stora delar ner till 20-22 var vinter (var 22 när vi var i Whitsundays).

I Japan går vissa delar av rev ner till 15 grader på vintern.

Det som däremot påverkas är tillväxttakten på korallen. går man under 24 så går metabolismen långsammare.

Precis som Lasse skriver är det ju enklast att skaffa en Streamer till för att tillföra effekt till vattnet. Alternativt att köra med täckglas på vintern när tempen i våra hem sjunker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte minst jobb just nu att lägga stenen i karet blanda upp saltvatten, låta allt snurra igång. starta en tråd på återuppbygnad, kan säkert vara nytta för oss alla att följa hur det går att starta om ett kokt akvarium. sen får du se om några veckor/månader om du värkligen vill lägga ner.

Väljer du att lägga ner så kan du sälja karet med nästan startad sten.

Väljer du att fortsätta så finns det säkert många på forumet som kan skänka fisk/korall som de inte behöver. Jag har inte stort kar, bor lite olägligt till men ska om det är möjligt skicka någon fragg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med jflod, du behöver ju inte ens köpa en ny doppvärmare i det här läget ;)

Skumma järnet och kör med lasses jordbakterier så har du ju nästan noll kostnad på cykla igång det igen. Se. När tiden är mogen kan fu ympa in nya småkryp.

Edit: bjuder också på ett par fraggar sen.

Edit2: BZ får väl ge dig ett presentkort på fisk som en goodwill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kan vara en billig försäkring. Man ställer in vid vilken temperatur den ska slå av/på strömmen. Jag har en som stänger av doppvärmaren om värmen går över 26 grader och en som startar fläktar om värmen blir högre än 27 grader.

Såklart kan dessa också sluta fungera men det ger iallafall dubbelt skydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetacksam för alla tips, råd och all uppmuntran. Till saken hör dock att jag varit både nöjd och missnöjd med detta akvarium. Rent visuellt är det nästan obeskrivligt vackert med sina runda hörn och sin marknadsledande höjd (för möbelakvarier) på 90 cm. Men det har också varit svårjobbat pga djupet samt att jag maximerade invånarantalet ganska precis med mina 10 fiskar, 4 räkor och en del övrigha smådjur som krabbor och sniglar + ca ett dussin koraller. Det fungerade riktigt bra, men som sagt, det var svårjobbat rent tekniskt. Så det känns lite som att jag borde byta till en lägre och ngt bredare modell istället, när detta ändå hänt. Kanske rent av en mpttbeställd, även om det då blir med en enkel ful aluminiumställning istället för heltäckande möbel som denna. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra nu. Är väldigt kluven och hur jag än gör så kommer det kosta en kännbar summa så vida jag inte får ok betalt för detta som bara är ca 6-7 mån gammalt...

Tack för tipset om "säkringen". verkar smart med en dosa som bryter strömmen helt, som backup. Samt givetvis att inte anv 500w till bara 250 l som jag gjorde. Denna värmare hade nog räckt till ett 2500 liters akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folksam sade till mig att de ersätter allt som vattenskadas samt allt levande i akvariet men de ersätter ej akvariet om det är det som går sönder. Bra fråga hur de gör om en värmare för vattet är orsaken, skall kolla upp detta.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proffssvar, tja...

I a f, jag har slängt ett öga på Länsförsäkringars villkor för villa, det kan variera exakt hur det står i villkoren mellan bolagen men det ger ändå nåt slags bild av hur det ser ut. Tittar man då på vad försäkringen gäller för så ser man att den inte täcker andra djur hund, akvariefiskar och lite till. Försäkringen täcker alltså akvariefisk, däremot sett till bokstav inte t ex koraller. Fast möjligen åker allt i ett akvarium med av bara farten, däremot är inte t ex reptiler med i försäkringen.

Så, alltså, fiskarna täcks. Då är det bara det att det skall vara en ersättningsbar skadetyp också. Det anges ju i villkoren vilka skador försäkringen gäller för, stöld, brand osv. Bryter sig alltså nån in och stjäl dyra fiskar, då gäller den här försäkringen. En havererad doppvärmare däremot, jag hittar helt enkelt ingen skada i villkoren som motsvarar det. Alltså gäller inte försäkringen, i vissa fall kan bolagen av välvilja betala ändå men det känns tveksamt om de gör i ett sånt här läge.

Vad som däremot ser lovande ut är den tilläggsförsäkring som finns för hobbyverksamhet. Den täcker plötslig och oförutsedd skada i en hobby och då börjar det likna nåt, det skulle kunna gå in och täcka upp en sån här skada. Som alltid krävs det att man är aktsam och det kommer också in en massa tjafs med självrisk, åldersavdrag, krav på att styrka vad man förlorat och vad det är värt osv som gör att man aldrig får ut hela värdet av det man förlorat. Men det är klart, havererar ett revakvarium med djur för hundra papp och man får ut låt säga hälften från försäkringsbolaget så är det ju klart mycket bättre än att inte få nåt. Klart värt att titta på alltså.

Sen är det en sak till, konsumentköplagen. Här är det alltså frågan om en ganska ny doppvärmare som sålts som särskilt säker och som antagligen använts precis till det som det var tänkt (det kan ju stå nåt i instruktioner om att inte använda den i små akvarier och då spricker det här). Det första man tänker på är ju kanske säljarens ansvar för fel (det som brukar kallas garanti) och där kan det ju kännas rätt givet att man kan reklamera och kräva att få en ny värmare. Men konsumentköplagen går längre än så, det finns ett utrymme för att också kräva ersättning för skador som det man köpt orsakat på annan egendom man har och det är ju precis det som det handlar om här. Längre än så vill jag inte gå efter att bara slängt ett öga på det som hastigast, det finns ett antal om och men och kanske i det där men jag kan väl säga så att om det varit jag som sålt den där värmaren så skulle jag inte helt tycka om läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folksam sade till mig att de ersätter allt som vattenskadas samt allt levande i akvariet men de ersätter ej akvariet om det är det som går sönder. Bra fråga hur de gör om en värmare för vattet är orsaken, skall kolla upp detta.

//Jonas

Det var inte vad de sade til mig i telefonen. Alla var tydliga med att direkt svara Nej på frågan om man kan försäkra fiskar och koraller (liv) i akvarium. Detta trots att jag erbjöd mig som ny trogen kund om de nu kunde erbjuda det. Men nej. Så att Folksam skulle sagt så till dig låter konstigt?

Det är detta besked jag också fått av Folksam när jag tecknade en högre form av Drulleförsäkring (upp till 80 000:-)

MVH Lasse

Som sagt, till mig sade Folksam nej, precis som alla andra. Jag har Salus Ansvar och har också 80 000 i ngt de kallas Allrisk. Tydligen betyder "all" inte allt dock. Men jag ska ringa dem igen och fråga om vad fasen det är jag betalar för eg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Bygert. Kan flika in igen att det var blankt nej från butiken om ngn form av hjälp eller ersättning annat än ersättning för själva doppvärmaren. En ganska klen tröst när man förlorat liv för 10-15 000 kr. Problemet är att detta är en av fina stamställen. Jag har handlat för minst 30 000 kr på Bromma Zoo och att ta strid med dem känns inte så lockande då jag inte skulle vara välkommen där längre i framtiden...

:smiley24:

Fråga - vad skall jag göra med stenen? Den är ju "kokt" så antar man får sälja den som "död sten" nu istället, för billig peng. Hade en stor stjärnpolyp på en av dem som ni sitter som en grå massa bara. Så en del stenar kanske måste kastas... eller alla om ingen vill ha dem. Startar jag ens om över huvud taget, så vill jag ha levande sten med massa roligt liv i som jag hade (små stjärnor, polyper, maskar, kryp, mm). Sanden kanske man kan använda dock.. Att fylla på vatten och cykla stenen är inte så motiverande eftersom jag är osäker på om jag ska behålla karet (mest pga att det var ett helsike att inreda det, även om det blev toksnyggt när jag väl lyckades pussla ihop ett högt rev). Vad kan man ta betalt för död sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag är rörd till tårar över hur många snälla omtänksamma människor det finns här på forumet. Många hör av sig via PM och erbjuder fraggar, koraller och stöd i all möjlig form för att jag skall stanna kvar i hobbyn och starta om. Det känns verkligen inspirerande och gör mig iaf lite gladare igen! :') Tack alla snälla människor, ni är en stor del av denna hobby. Nu ska jag bara avgöra om jag ska starta om samma burk, eller byta till en mer lättarbetad (om än lite mindre exklusiv) modell...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...