smedberg Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 En fundering från en som bor i saltvattnets svarta hål..1. Hur länge (dagar) tror ni man kan frakta koraller om man tar en frigolitkartong och stoppar i en liten värmare och cirkulationspump?2. Som ovan fast med en enklare ljuskälla (minilysrör)?Är relativt ofta i Stockholm fast under en längre tid och är sugen på att försöka få tag på fler koraller. Citera
smedberg Postat 18 juli 2013 Författare Postat 18 juli 2013 Ja, i bil samt boende. Tror inte posten följer mina instruktioner att stoppa i stickproppen på paketet, hehe Citera
ormet Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Vad för koraller?Varför köper du dem inte samma dag som du kör hem? Citera
alexochingencarina Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Ja, i bil samt boende. Tror inte posten följer mina instruktioner att stoppa i stickproppen på paketet, heheDet är ingen riktig post! =) Citera
smedberg Postat 18 juli 2013 Författare Postat 18 juli 2013 Vad för koraller?Varför köper du dem inte samma dag som du kör hem?Jag har gjort det tidigare på Triton som har söndagsöppet (åker oftast hem då) Nu vill jag gärna få lite mer tid och ev kika runt och köpa fragar av er också.Allt är av intresse i korallväg. Citera
ormet Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 De klarar minst 3 dagar utan ljus. Säkerligen 1 vecka utan problem med lite ljus av rätt kvalisort. Cirkulation är nog viktigare och det har du löst. Jag har läst flera trådar & rapporter från det tornado & stormdrabbade landet i väst som varit utan ström i upp till en vecka.Spill-ljus från fönstren & röra runt i akvarierna med en pinne har funkat.Personligen skulle jag inte utsätta några dyra fina rariteter för mer än 3 dygns mörker. Citera
Blåbert Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Nj vet kag inte hur du bor i stockholm, men ha ett litet akvarium med en stremer, rmare och lyse på ditt hotelrum pvh sen packar du allt så sent som möjligt... Citera
smedberg Postat 2 augusti 2013 Författare Postat 2 augusti 2013 Så här blev det..Blå plastback med lock. En liten värmare plus cirkpump. Vit/blå lysrörslampa i bygglamphållare med aluminiumfolie som reflektor. Tog med dunk med osmosvatten och salt som blandades på plats. Håller tummarna att allt ska klara sig. Citera
Datzun Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Mycket intressant! Jag reser en del själv och följer resultatet med spänning!Med vänlig hälsning, Fredrik Citera
Benighted Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Funderade på en liknande lösning när jag jobbade en hel del i Sthlm... Blev aldrig av, men ser inget skäl för att det inte borde fungera... Kul, ska bli intressant att följa... Citera
Blåbert Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Tänker du frakta korallerna i denna också? Citera
smedberg Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Tänker du frakta korallerna i denna också?Tänkte det. Stänger man locket så är den relativt tät. Åker man riktigt långt kan man ju köra en inverter med värme och pump. Citera
Blåbert Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Men då måste du kanske hitta ett sätt att spänna fast fraggarna...Är lådans lock helt tätt? Citera
smedberg Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Den har ingen gummilist men ganska tätt. Kör man inte som en biltjuv tycker jag det borde funka ändå. Citera
smedberg Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Hmm, flera SPSfraggar ser riktigt dåliga ut nu. Jag gjorde fötter till några av dom med sån "revlera" och nu ser de riktigt risiga ut.Gör ett vattenbyte nu. Faen, skulle inte pillat med den skiten. Citera
Blåbert Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Var det aquascape? Som grumlar? Byt mycket vatten (allt). Det är inget vidare i så små volymer. Citera
Stensson Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Du specar ju inte hur lång tid koraller skall ligga i lådan? Så frågan är vilka svar du förväntar dig?3 dagar har jag själv haft koraller i en frigo låda på ett hotellrum.50 mil bilkörningKoraller i en påse utan krusiduller.Acropora, knappar ect.Inga problem alls. Citera
DaTrucka Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Under frakten så är det ganska smart att dra fast fraggarna på en frigolitbit med gummiband så dom hänger upp och ner i baljan.Då behöver man inte hålla på med lim å annat, och fraggen kommer fram i ett stycke med.//Marko 'DaTrucka' (via Padda) Citera
smedberg Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Under frakten så är det ganska smart att dra fast fraggarna på en frigolitbit med gummiband så dom hänger upp och ner i baljan.Då behöver man inte hålla på med lim å annat, och fraggen kommer fram i ett stycke med.//Marko 'DaTrucka' (via Padda)Mycket bra tips Citera
Blåbert Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Men ha dem u srparata påsat då. Skramlar de omkring i den lådan så kan de nog skadas.... Citera
smedberg Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Var det aquascape? Som grumlar? Byt mycket vatten (allt). Det är inget vidare i så små volymer.Mm, Aquascape. Skitkorkat, så jäkla less! Citera
Blåbert Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Mm, Aquascape. Skitkorkat, så jäkla less!Bytte du vatten så är det nog ok Citera
smedberg Postat 7 augusti 2013 Författare Postat 7 augusti 2013 Blev ca en vecka i lådan men nu blev det ingen bra test eftersom jag troligtvis pajade med Aquascapen.Fraktade hem dom i lådan men i separata påsar. Var bara sps som blev påverkade. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.