Gå till innehåll

Nollställa Tunze 6105:or?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag har tre tunzepumpar 2x6105 + 6095. Dessa styr jag med en multikontroller 7095.

Nu skulle jag vilja köra pumparna konstant och har därför kopplat ur multikontrollern.

Konstigt nog så fortsätter 6105:orna att köra i intervaller.

Jag har provat att kopplar ur strömmen i 10 minuter men de nollställs inte. Inga styrkablar är inkopplade.

Är det någon som vet hur jag får dom att köra med en konstant fart?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara överhettnings / överbelastningsskydd som går i. Jag skulle:

1. Tvätta pumparna. Insug och runt magneterna.

2. Byta motståndet som ställer in spänningen på strömförsörjningen till ett med lägre volttal.

3. byta kontakt på en 19v dataladdare och testa den alternativt låna en strömförsörjning att testa med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig är rätt på bollen, troligen motstånden/dioderna eller om du har variabla pottar (tidiga 6105)på kopplingsplintarna- det finns inget som kan skapa impulsstyrning om du kopplat från controllern annat än "glappkontakt" i någon komponent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,

Nu har jag rengjort pumparna ordentligt och även bytt motstånden till 12 V (18V satt i).

Den ena pumpen fungerar nu medan den andra bara startar och stoppar direkt. Starterna är med ca 20 sek intervall.

Problemet verkar vara själva transformatorn (bytte pumparnas trafo med varandra och det är enbart den ena som driver på)

Skall man köpa ny trafo eller helt nya pumpar? Eller finns det något annat man kan göra?

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...