Gå till innehåll

Bjerlk Ferlock gör entré...


Bjerlk_Ferlock

Rekommenderade inlägg

...efter nästans år av spanande häromkring...

Sitter just nu med en kar som är under uppstart. Haft vatten och "sand/grus" puttrande under ett par veckor och nu kommer snart själva uppstarten.

Det hela kom lite plötsligt, var hos min ökända lokala akvariebutik och suktade som vanligt, skulle starta upp mitt 400liters igen efter att vi målat om storarummet. Efter sneglande i plånböckerna, övertygade min fru mig til att köpa och göra om vårat underbara växtakvarium (sötvatten). Men nu händer det sig att affärsnissen smyger fram och undrar vad det ska vara, samtidigt som han (inte speciellt) diskret viskar saltvatten.. saltvatten....

Det visade sig att en gemensam bekant hade krashat sitt system ett tag tidigare och ville bli av med allt.. Och plötsligt fanns det hopp i mörkret... Wow.. kanske man skulle, en snegling på frun och så sjönk modet...

Men i slutändan när vi fick redapå priset på utrustningen slog hon till utan att blinka. Snacka om att bli bländad. Inte bara kom man ur mörkret. Utan man formligen var i strålglansen!!!

Så på det hela. Jag fick köpa av honom hela hans utrustning (minus akvariet)

Skummare

Cirkulationspump 1200l/tim

Tester, pH, KH, Nitrit, Nitrat, Ammoniak, Salt...

Buffrar, Gödning, Mat,

Ljus, Lysrör 3*10k K, ett 8k K 50/50...

Levandesten 40kg (Död dock, men har potential att väckas till liv)

Samt en massa annat jocks...

Jo, köpte ju även osmosen hehe...

Utöver detta så har jag även i ett av mina gamla ytterfilter som jag nu kör fosfat och nitrat filter i... Den ligger på en 500liter/tim , samt en pump till i på lite mer pumphastighet... Ett fasligt röj i burken nu....

Men, nu kommer lite funderingar...

1. Ligger ju tyvärr i med en massa engelskt sjögrus i burken. Tänkte mig inte riktigt för.. Men inte är det väll omöjligt eller?

2. Stenen har legat i nu ett tag. Och ser ju inga avvikelser i testerna, borde kanske stoppa i ett par levande stenar nu för att starta upp processen eller?

3. Lägge med ett par bildere. Vill ha lite synpunkter på möblering i karet...

Just nu ligger det som 2 toppar i kortsidorna (ej mot glaset) men en mindre dalgång emellan? För tätt? Lite utrymme mot glaset fram outnyttjat bra/dåligt?

4. Vad ska nästa steg i processen vara? Borde vara introducering av levande sten eller hur?

Bjerlk Ferlock... Östersund.....

post-1805-14468912199889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Töm och starta upp på nytt. Köp dig 30-50kg levande sten och vänta med gruset. Du ska öka cirkulationen till minst 4000L helst mer. Vad har du för skummare? Ta det försiktigt med belysningen de första 2 veckorna efter du har lagt i levande sten (om du har nitrat i vattnet)och sedan vänta. Gruset ersätter du med korallgrus i den kornstorlek du föredrar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antog att det skulle vara så med gruset... Jaja blir att riva upp hehe...

Vilka farliga ämnen skulle det kunna vara? Detta är ett grus som jag har haft i sötvatten nu snart i 7 år... Utsöndrar de fortfarande skadliga ämnen? Eller var det bara i nyuppstart med nytt grus ni hade de farhågorna. Bara en undran ;)

Värderna är helt ok enligt mig. men då har jag ju inte full utrustning...

pH 8.1

KH 10

Nitrit 0.02

Nitrat <0.1 mp/L

Ammoniak 0.05mg/L

Salinitet 1,022

Temp 24grader C.. (Kör det nu under uppstart helt utan lyse. Hade det bara på fotot...)

edit: Skummar bild... Minns inte riktigt märket LOL....

post-1805-14468912200001_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att du bör fixa en ytavrinning om du redan inte har det redan och vad för skummare använder du jag ser ingen på bilden. Vi ska nog hjälpa dig att komma igång och jag hoppas att du inte känner dig nedslagen när vi klankar ner för mycket detta gör vi bara för att du ska lyckas så bra som möjligt och inte tröttna efter ett par månader när det har krachat. Tycker att det är väldigt bra att du frågar och lyssnar för det finns många kunniga akvarister här inne som gärna hjälper en nybörjare för vi har själva varit det en gång i tiden. Fortsätt med frågor så ska vi styra dig på rätt väg. Du får även slå mig en signal om du vill prata saltvatten. Mitt telnr är 0521/66804

Hälsningar

Jörgen Svärd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är hela den där mojängen som dyker upp genom ljusrampen... (Han yrrade nått om 2900 i inköpspris förra året)...

Nej inte blir man nedslagen inte... Lika bra att göra om och försöka få till det bra från första början... Man vill ju inte bli den där stackaren som inte orkar med att fixa det i slutändan hehe...

Och så måste man ju fxa det för annars kommer väll frun med sina. Vad var det jag sa ;) Det skulle ju bara kosta mer och mer...

Men jag lovar bara den här prylen till ;)

Att hon står ut med en...

Men tack för alla synpunkter och råd.. Blir till att göra djupdykningar och plocka upp gruset...

Annars med layouten av karet. Ok eller borde man gjort mindre mer?

Bjerlk Ferlock the marine noob....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"ta omedelbart bort den engelska sjögrusen, och köp korallgrus eller skippa bottenmaterialet helt. finns för mycket skadlig metall i den grusen du har. mer cirkulation behöver du också, minst 10 gånger akv. storlek"

Finns det nån som kan bevisa det påståendet????

Finns nog ingen större risk att nåt skulle lösas ut med tanke på de höga PH.

Finns många i USA som använder sandlådesand utan problem!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är litet lustigt med tanke på silikathalten i sandlådesanden. Jag hade inte vågat med tanke på kiselalger. Engelsk sjösten brukar innehålla litet järn också. Går att kolla med magnet. Har du använt järngödning har det fällt ut järn i sanden.

En allvarlig risk är att om du medecinerat tidigare har du antagligen koppar utfälld i sanden. Cirkulationen kan du bygga på undan för undan. Det är lätt att sätta i en pump till. Du kan ju ha mer flås där de strömkrävande djuren är. 1-5 cm/sekund räcker för skivanemoner och många mjukkoraller och storpolypiga. De flesta koraller vill ha från 5 till 15 cm/sekund vid sin yta.

Om du lägger i något kilo levande levande sten så går bakterier över på den andra under en månad ungefär. De litet större djur som lever i stenen tar längre tid så du får vänta ett tag med de fiskar som är beroende av LS för att gå bra.

En bra idé är att tigga litet sand av någon som har ett fungerande kar. Då får man en första bakteriekultur.

En annan bra idé är att köpa en bok. Boken är för att undvika problem. På forumet här löser vi förhoppningsvis många problem men det är ju bekvämare om man inte får så många själv.

Välkommen i hobbyn och i gänget på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"

Finns många i USA som använder sandlådesand utan problem!!

Kan du bevisa det? Visa mig exempel. ingår kattskiten med? Man behöver inte 10ggr vattenvolymen i cirkulation om man bara ska ha fisk sant men han vill säkert skaffa sig koraller vid ett senare tillfälle och då bör han öka på cirkulation och byta belysning. Jag vill inte tjafsa på han tråd men jag skulle aldrig råda någon att följa dina råd. Sandlådesand, ättika i vattnet mm. Jag undrar bara om du inte vill följa med i utvecklingen och vandra in i det moderna korallrevsakvariet istället för att stanna kvar i 70talet. Jag var inte med på 70talet men väl på 80talet och det var väl bara snäppet bättre för då kom i alla fall levande sten in i bilden. utvecklingen går framåt hela tiden och det finns fortfarande en hel del att göra men sådant kar jag har nu skulle vara en omöjlighet förr.

Tillbaka till Bjerlk Ferlock.

Byt bort så mycket av den döda stenen du har råd med mot ny färsk eller bra begagnad. inget fel på inredningen du kan inreda karet som du tycker är snyggt. En del vill bygga högt en del vill bygga lägre osv osv använd din fantasi kolla in andra kar för att få tips och inspiration. När du sedan lägger i korallgrus så använd lite grus å det ligger ca en centimeter tjockt lager (Ingen sand under stenarna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd

Kolla runt lite på Reefcentral,"playsand" så kan du hitta många exempel.Ang. ättika så används det av många för att sänka PH,bla. när man vill få ut mer kalk ur kalkvattenmixen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang.silikat i sanden,då skulle man ju inte kunna använda glasakvarie,det innehåller ju mängder med silikat.Ev. järn i sanden,då skulle man inte kunna använda Rowaphos heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla men snålar man in med en sådan liten kostnad som gruset då kan man lika gärna hålla på med tetror och scalarer.ja ja menar det kalla mig trångsynt det gör inget jag är väldigt konsekvent på den punkten att har man inte råd till de sakerna som krävs för att bli saltis så är det bara att låta bli tills det finns ekonomiskt utrymme. En bra mellanväg är begagnade grejor men har man inte pengar till ens det så gör något annat istället. En kalkvattenmixer är inget optimalt sätt att tillföra calcium med utan är mer ett kompliment till en reaktor för ph'ts skull och hålla på med ättika för att lösa ut mer kalk låter för mig väldigt underligt men jag är inte förvånad. Sänka ph med ättika när kalkmixern är boven är ju helt galet sluta/dra ner användandet med mixern och gå över till bättre metoder för att tillsätta kalcium istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey vi stoppar detta nu och hjälper Bjerlk Ferlock att komma igång istället. Ös på med frågor Bjerlk. som du ser så finns det olika åsikter hur man driver ett saltkar men ernie har aldrig visat upp sitt kar för oss så vi vet inte hur vackert akvarium han har. Han kanske har ett fantastiskt fint kar vem vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag snålar inte,jag använder aragonit som bottenmaterial,och tillför calcium på andra sätt än kalkvatten.De va inte de som var frågan,utan alla dessa påstående som folk slänger ur sig utan ngn. saklig grund.En annan sak är det här med LS,det funkar precis lika bra utan, om man kör dsb eller nitratfilter.Jag har bara fd. död sten och aldrig haft problem med nitrat etc.Däremot är risken stor om man får dålig ls. alger,glasrosor och annan skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om nitratfilter men inte om dsb. Jag tror inte att dsb funkar i längden för eller senare så händer det något. Levande sten är överskattat men jag råder honom att skaffa det för att hålla på med ett nitratfilter när man är helt färsk som akvarist vore lite väl krävande och då får det bli levande sten istället för det är inget krångligt alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min dsb i sumpen i 3år utan problem,jag tror att så länge sanden får va ifred så e de ingen fara.I akvariet har jag bara ett tunt lager för utseendets skull.

Inga problem med nitratfilter om man kör 1liter svavelkulor per 100l vatten,då är flödet igenom inte lika kritiskt.Ca:1l/tim per liter/svavelkulor,om man sedan låter utloppet rinna genom aragonit så höjer man Ph plus att man får lite extra kalk,spårämnen.

Sen vill jag bara tillägga , skaffa eller bygg en bra skummare,det är där och belysningssidan som utvecklingen har skett sen 70talet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar...

Blir nu att spotta i nävarna och börja gräva.. Ska bara över till den lokale återförsäljaren och handla lite.. (Spärrar kontot på 2000 för dagen, säg inet till frun bara...)

Sen blir det grusborttagning..

Kör utan ett tag och lägger i sten med levande och låter det puttra ett tag då.

Snart så blir det fint. Räknar med att kanske ha igång det bra till i jul... Så skynda långsamt.... Hoppas jag hehe...

Bjerlk Ferlock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu efter en dags djupdykande är karet troligen bättre nu...

En skillnad är dock att jag lade i ett liggunderlag på botten under all sten. Men nu ser vattnet lite grönaktigt ut.. Tror det bara är syrebubblorna som just nu reflekterar underlaget. men det blir att kolla noga om ett par timmar igen. Annars lär man ju behöva göra om det här en gång till hehe...

Men nu utan grus får det ju plats mycket mer LS! Woho!!

Upp och studera det igen....

Ha en trevlig helg alla...

Bjerlk Ferlock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju dock hur länge en burk håller med DSB, sandlådesand, osv. Angående ex. från USA så är det ju svårt att säga hur länge dessa burkar varit igång om man inte känner snubben ifråga. Finns ju burkar där som är nån månad och fullproppade med SPS, men jag har inte sett några kort på utvecklingen över flera år i dem. Grejen vad jag hajjat är väl t.ex med "miracle mud" och sånt jox att det funkar ett tag (möjligtvis flera år), sen kapsejsar systemet oftast pga att en sådan miljö är mkt känsligare än en som baseras på mkt (bra) LS och rejäl skummare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren ska gå för fullt från början, när man ser all skit som den hittar förstår man vikten av den. Den tar relativt grova partiklar, å skräp som har hamnat i tanken kan komma ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...