Gå till innehåll

Maxspect razor 160W 16.000k


nikosmaximus

Rekommenderade inlägg

Jag har kört med den. Schysst ledramp för en rimlig peng. Går att ställa in procent på maxspect så du kan skapa en såkallad "soluppgång"

Har dock bytt till ecotech radion. Dels för det smarta datorprogrammet man använder sig av för att styra rampen. Och man kan ladda in scheman. Kort sagt mer inställningsmöjligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med den. Schysst ledramp för en rimlig peng. Går att ställa in procent på maxspect så du kan skapa en såkallad "soluppgång"

Har dock bytt till ecotech radion. Dels för det smarta datorprogrammet man använder sig av för att styra rampen. Och man kan ladda in scheman. Kort sagt mer inställningsmöjligheter.

var inne hos trition dem rekommenderar att man köper 2 st då det är inte så billigt :P , men den ser as bra ut har inte kollat på styra rampan o så vet inte mkt om den heller har bara sett den och kollat hur den funkar bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte ihåg om man kan byta linser på dem, men du skulle behöva något som verkligen fokuserar ljuset.

Maxspect mazzara kan man byta linser på. Fyra sådana (med snävaste linserna) kompletterat med 4x 54w t5 kan nog vara en hygglig uppsättning.

Bäst skulle nog ett led-bygge 50 eller 100w chip bli, men de finns nog inte i några komerciella ramper än.

Annars tror jag en kombination av led och t5 har mycket att ge.

Du har köpt ett stort kar (och dessutom djupt), så då måste du ha mycket ljus och då blir det dyrt... Om du inte nöjer dig med ljusskygga mjukkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns TIR linser till ecotech. Vet att mr saltwatertank , vivid aquarium har mätt spektrumet på radion i deras kar

och det räcker så det blir över enligt dom. Byter man linser blir det ett rejält lyft .

mazarran kan man ju rikta och belysa koraller som kanske kräver lite mer ljus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns TIR linser till ecotech. Vet att mr saltwatertank , vivid aquarium har mätt spektrumet på radion i deras kar

och det räcker så det blir över enligt dom. Byter man linser blir det ett rejält lyft .

mazarran kan man ju rikta och belysa koraller som kanske kräver lite mer ljus :)

det är kaos med detta akvariumet, största felköpet faktist visste inte det när jag köpte den, får se hur jag klurar ut det me belysningen i värsta fall så går man till nån annan akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@lasse kan nog ge en mer detaljerad input på led.

Det löser sig ska du se, men sätt inga acroporor på botten ;)

jag har ett akvarium på 375l som jag gav till en vän, tänkte ta tillbaka den bygga egen ställning under och göra håll på glaset och börja om dära, med enklare belysning vad tycker du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du ska köra på Razorn(x2).

Man kan anpassa korallerna efter ljusbehovet, mjukt längst ned, sedan lite knappar, LPS ovanför knapparna och överst SPS.

Man kan bygga upp med en skaplig sandbädd också, då höjer man botten allt från ett par cm upp till 10-15cm, beroende på om man vill ha DSB.

Tänk på att man fyller inte burken hela vägen upp, kan lätt ta 5-6cm, utan problem, om inte mer.

Snart så har du ett shallow-reef om jag fortsätter med min harang.

Lycka till och läs på vad du vill ha i burken INNAN du köper ljusuppsättning.

Skaffa alltid lite bättre prylar än vad du egentligen behöver, om du har råd. Det är dyrare att köpa nytt än all skruva ner intensiteten på rampen.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du ska köra på Razorn(x2).

Man kan anpassa korallerna efter ljusbehovet, mjukt längst ned, sedan lite knappar, LPS ovanför knapparna och överst SPS.

Man kan bygga upp med en skaplig sandbädd också, då höjer man botten allt från ett par cm upp till 10-15cm, beroende på om man vill ha DSB.

Tänk på att man fyller inte burken hela vägen upp, kan lätt ta 5-6cm, utan problem, om inte mer.

Snart så har du ett shallow-reef om jag fortsätter med min harang.

Lycka till och läs på vad du vill ha i burken INNAN du köper ljusuppsättning.

Skaffa alltid lite bättre prylar än vad du egentligen behöver, om du har råd. Det är dyrare att köpa nytt än all skruva ner intensiteten på rampen.

/Oskar

Hej! haru nån Facebook där man kan prata mer? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är priset en issue och du inte är säker på om detta är något du vill göra rekomenderar jag att köpa ett par metalhalogerner istället till att börja med.

2x250W kan du få här på guiden för ~1500 begagnat. Blir dyrare i längden med rörbyten / el men det tar runt 3år innan du når +/- 0. Bor du i hus kan du även räkna bort en del på din elkostnad i form av värme på vintern. Då kan du iaf få känna av lite utan att bränna närmre 10k för en belysning som ändå inte är perfekt för ditt akvarium med 90 djup. Visar det sig att detta är vad du vill och du vill fortsätta ha ett akvarium med så udda mått (något jag tror du kommer ångra starkt) skulle jag nog titta på en DIY med 100W dreamchip'et (eller om det kanske finns något kommersiellt man kan köpa vid det läget som passar bättre)

Mitt tips iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade nog funkat ungefär lika bra som två razors MEN i mina ögon väldig överpris för en begagnad ramp med t5or. gammal teknik som är väldigt dyr i längden.

8 rör kostar ~1600 att byta var 9de månad.

Nu är rampen av ett bra märke, men själv hade jag aldrig gett mer än 2500 för den om jag var i behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade nog funkat ungefär lika bra som två razors MEN i mina ögon väldig överpris för en begagnad ramp med t5or. gammal teknik som är väldigt dyr i längden.

8 rör kostar ~1600 att byta var 9de månad.

Nu är rampen av ett bra märke, men själv hade jag aldrig gett mer än 2500 för den om jag var i behov.

Den hade väl iofs dimming?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hade väl iofs dimming?

det såg jag inte, dock lider den av precis samma problem som andra t5or, att det är väldigt dyrt med rör i längen. Dimmning har inte han heller så mycket nytta av då han kommer behöva köra på absolut max om den skall orka ner hela vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...