Gå till innehåll

Överrinningsbox v/s genomföring?


Chum

Rekommenderade inlägg

Överrinnings-box är för dom som inte tänkt efter före - lite plan B, typ ;) - men de gör i o f s jobbet.....

Ofta har dessa lite begränsat genomflöde, du får dessutom något som sticker ut från akvariet vilket ofta gör att det måste placeras ganska långt från vägg, ramar och förstärkningar kan vålla problem, vattennivån i karet är oftast ganska "fix" också.

Sedan finns det boxar på marknaden som inte fungerar som de ska - typ inte startar efter strömavbrott eller suger luft och slutar fungera etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår... Jag fnular nämligen på alla de som lyckas konvertera Juwel-kar till salt. Många använder utanpåliggande skummare har jag sett (vilket ser/känns klent i fråga om kapacitet?), men vissa kör också med sump. Ett ganska bökigt projekt, men snyggt i slutändan då det finns få möbelkar som kan mäta sig med Juwel i mitt tycke. Men det låter iofs rimligt att en box inte kan svälja lite mkt flöde som traditionell avrinning i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen större skillnad rent funktionellt om man gör det på rätt sätt. Dock slipper man se alla rör och om man har en överrinningsbox bakom tex en svart bakgrund. Eller så har man den på sidan där man inte ser den om man ska tex dela av ett rum!

Vid närmare eftertanke kanske du menar en extern hänga på låda? Såg Gregers svar och håller med om att det är en nödlösning om det är det du menar.

Nödlösning = Oftast aldrig riktigt bra lösning i längden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag menar en påhängs-box, där ena delen är inuti karet och den andra utanför - för att slippa borra... Är väldigt nyfiken på hur och om man kan få ett Juwel-kar eller liknande icke-saltkar att lira bra på det sättet, som tex i denna bild (men det är nog borrat kanske).

IMG_7051.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna lösning (videon) är ju onekligen intressant också och rent principiellt så skiljer det väl inte så mkt från ett borrat kar? Även ett borrat kar måste ju ha ett rör vad jag förstår, bakom avrinningsutrymmet? För man har väl inte bara en dränering direkt från botten? Skulle limningen till det utrymmet läcka då, så blir det ju översvämning... Ni får ursäkta min dumhet, men jag är bara van med Haquoss lösning där man skruvar fast ett tjockt 6" rör som innehåller både avrinning samt retur genom ett tunnare rör i mitten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min överrinning ser ut som enligt bild:

post-7365-14468930258455_thumb.png

Fungerat i 2 månader klockrent med (om jag inte kommer ihåg helt fel) 1000 liter returpump. Kan lägga upp bättre bilder på min och ritning om det är intressant.

Första röret ner i sumpen har en kran till att ställa flödet till ljudlös och skulle det på något sätt sätta igen sig så sväljer det andra röret det, dock inte helt ljudlöst :)

Men hela lösningen kostar ca 500kr för mitt kar iaf.

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice =) Men röret i karet... hämtar vatten från botten? "Måste" det inte vara från ytan, med tanke på äggviteämnen osv? Och vad händer vid strömavbrott om returen stannar men häverteffekten fortsätter från karet? Utrymmet bakom avrinningskammen kanske inte rymmer så mkt att sumpen flödar över? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft DIY boxar hängandes över kanten i några omgångar, och förutom lite pill med läckande skarvar så har det funkat rätt bra. Jag är mycket nöjd med min senaste, då den är ganska bred (30cm) så får jag bra ytavrinning. Med kulventilerna jag installerade i samband med vår flytt i helgen har jag fått den i princip ljudlös. Jag har 2st 25mm rör till sumpen och returpumpen pumpar ca 1700 l/tim och det sväljs utan bekymmer... "Nödlösning"? Tja kanske det, men det funkar tillfredsställande.

post-2696-14468930259509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med överrinningsbox finns risken att det efter hand samlas för mycket luft i röret som går över kanten så den slutar fungera. Det leder ofta till översvämning i karet... Så det är ännu en grej att oroa sig för, vilket man inte behöver fler av. :)

Sen kan det vara svårt att få dem helt tysta också.

Jag gick från box till borrat och tycker det är väldigt mycket smidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min startar iallafall efter strömavbrott eftersom röret ner i karet går längre ner än första böjen som sedan går ner. Vatten får den från ytan eftersom det är en hörna limmad i i karet där vattnet rinner över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör mig mest osäker är just att man hör varningar om att de kan sluta fungera (överhängsboxar), vilket stoppar häverteffekten och karet svämmar över. Jag klarar inte en katastrof till efter min doppvärmarkrash så det får bli borrat ändå... Tack för all input. Många intressanta inlägg =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

överrinningsbox visst i all ära men dom kan strula och jäklas ser ingen anledning att ha om man kan borra. Borrat kar säkrare snyggare bättre enligt mig.

Jag skulle inte tvekat att borra.

Där emot är jag inget för bottenborrade kar skulle olyckan vara framme så tömmer du bra mycket vatten tom hela karet berende på om man har en box eller ej till detta som är tät. Men borrat bak gillar jag och ganska högt upp då är det inte lika mycket vatten som tenderar att läcka ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nu när jag tänkt extra mkt på detta så ångrar jag lite att jag inte ritade upp karet med 10 cm extra på djupet, så hade man kunnat ha en hel vägg där man borrar en bit upp och kör avrinning längs med hela bakre långsidan på det sättet och så hade man sluppit den stora hörnsektionen inuti. Det får bli nästa gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]100969[/ATTACH]

Så här kan man också göra ;) , extern låda på baksidan som inte tar yta/volym från karets visningsdel.

Mvh Manne

Helt genialt! Så enkelt, men ändå så.. perfekt eg! Får jag en större bostad nån gång, men plats för ett drömkar på sisodär 3-4 meters bredd så ska jag definitivt körs på sådan lösning. Det räcker ju att kapa en bit av bakväggens översta del för att få överrinning till en sådan box på baksidan, med allsköns rör man kan tänkas vilja ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt genialt! Så enkelt, men ändå så.. perfekt eg! Får jag en större bostad nån gång, men plats för ett drömkar på sisodär 3-4 meters bredd så ska jag definitivt körs på sådan lösning. Det räcker ju att kapa en bit av bakväggens översta del för att få överrinning till en sådan box på baksidan, med allsköns rör man kan tänkas vilja ha.

Exakt.. Min bakrutan är 5cm lägre.. Resultatet är att jag slipper all typ av låda inne i själva karet.. Inget som själ yta i den delen som man stirrar sig sömnlös på.. ;)

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ju vara bästa lösningen som finns. Det är ju som att kombinera överrinningskammare med en extern box. Man får kammarens effektivitet samt boxens visuella fördel =) Dessutom slipper man borra i själva karet. Men menar du att hela bakrutan är 5 cm lägre eller bara en liten bit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ju vara bästa lösningen som finns. Det är ju som att kombinera överrinningskammare med en extern box. Man får kammarens effektivitet samt boxens visuella fördel =) Dessutom slipper man borra i själva karet. Men menar du att hela bakrutan är 5 cm lägre eller bara en liten bit?

I mitt fall så ville jag ha kam över hela.. Så hela längden är 5cm lägre än resten.. Sitter en plexi kam på insidan av glaset, och kör med en BTn bakgrund längs hela baksidan.. Känns perfekt för min del åtminstone..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som det skulle vara perfekt för mig också... Får man besvära om fler bilder? En fråga till, vilket material och tjocklek har du på "balkongen"? Kan ju inte krävas så mkt menar jag med tanke på vattenmängden där. Skulle väl funka med 6 mm glas, eller akryl kanske... och kammen, har du tillverkat den själv eller går de att köpa som "metervara"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...