jensnordfalt Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 Har lämnat huvudstaden för att ta mig till västkusten (Falkenberg). Dagen har bl a ägnats åt att leta liv bland stenarna i havet och största behållningen har varit gröna räkor som ser ut och beter sig som putsarräkor plus de små röda sjöstjärnor vi hittat. Räkorna ser precis ut som de vi har hemma i karet förutom att det röd-rosa är ersatt av olika nyanser av grönt. Skulle gärna ta med dem hem men det skulle väl inte vara så bra :-DNågon som vet något om ett eventuellt släktskap mellan maneter och anemoner? Citera
snickarn Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 räkorna kommer att klara sig i ditt kar . dom finns ner till medelhavet jag hade en flera månader i min kub Citera
Vandal Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 Har också haft tångräkor utan problem, tills min mantis blev stor nog att dräpa dem...Ja, koraller och maneter tillhör båda nässeldjuren... Citera
jensnordfalt Postat 29 juli 2013 Författare Postat 29 juli 2013 Tångräkor minsann! Då ska jag försöka fånga några.Ursäkta felstavningen av Kattegatt i rubriken. Kanske stack det i ögonen på någon västkustbo. Inget illa ment. Citera
Vandal Postat 29 juli 2013 Postat 29 juli 2013 Se till att vänja in dem under lång tid så ska det nog gå bra... Citera
jensnordfalt Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Då bor det några riktigt små tångräkor i ett nanoakvarium. De verkar pigga som sjutton. Någon som vet vad de har för favoritmat?Tog prover på salthalten i Kattegatt och den var 1.013 där jag tog dem. Tänkte försöka vänja dem vid en högra salthalt för att eventuellt göra dem kompatibla med andra djur. Där jag tog dem var vattnet gott och väl +25 grader. Kanske så mycket som 30 grader. Någon som vet om de klarar så höga temperaturer under en längre tid? Citera
jensnordfalt Postat 3 augusti 2013 Författare Postat 3 augusti 2013 Har Googlat mig till att tångräkorna vill käka hoppkräftor. Ni andra som haft tångräkor, vad matade ni dem med? Har lite levande artemia för kläckning så jag ska pröva med det imorgon. :-D Citera
Lasse Postat 3 augusti 2013 Postat 3 augusti 2013 Skicka ett PM till Morot här på guiden - han har många olika västkustdjur i sitt akvarium. (korallrev) Du behöver inte vara rädd för temperatur eller salthalt med tångräkor. De förekommer i Hällekar där tempen blir rejal - samma med salthalten. Vänj dem bara under ett par timmar.MVH LasseSom Stig säger - ingen speciell inmatning Citera
jensnordfalt Postat 4 augusti 2013 Författare Postat 4 augusti 2013 De verkade gilla levande artemia också :-DTyvärr slutade pumpen fungera så det blir ingen kläckning på ett tag men det fungerar alltså med lite tinad frysmat? Citera
Bygert Postat 4 augusti 2013 Postat 4 augusti 2013 Tångräkor är trevliga och inte speciellt svåra att hålla. Mat, tja, de äter inte grus men annars så är de och plockar i det mesta. De tål visserligen rätt hög temperatur men vill man ha dem långlivade så är det bättre att ta det lite måttligare, vanlig rumstemperatur funkar och då även i måttligt stora kar. Med lite kylning så förökar de sig också, jag har fått ungar på dem.Fast det där att ha inhemska djur i korallkar är egentligen lite avigt. De är intressanta nog för att stå för sig själva och vara värda ett eget kar. Läs gärna Jonas utmärkta artikel och fundera på att ta det lite coolare.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=40236&d=1258908837 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.