Gå till innehåll

Val av T5?


keyser

Rekommenderade inlägg

Hej

Har köpt en T5-armatur med plats för 3st rör. Vilka ska man köpa?

Har redan en befintlig T8 ramp med 2st rör, ett marineglow och ett powerglo.

Funderade först på 2st actinic plus samt ett aquablue plus men det blir kanske för blått?

Vilken kombination är bäst? Vill gärna att mina koraller ska lysa upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det är bara ren goja allt det där med actiniskt och hagen och lura på oss mer.

i grund och botten är det vanliga standardlysrör så varför betala för mycket?

så fort det hostas akvarium så blir det dyrt.

gå till en vanlig elaffär och köp ett osram blått lysrör med bet. 67 eller philips blått bet. 180.

sen köper du 2 vanligt vita lysrör för att det inte ska bli helt blått.

kostnaden är 150-200kr för alla 3 rören.

i en akvarieaffär hade det varit det priset på varje rör och ändå med samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej varför chansa med att ej köra med ett ICKE akvarielysrör.

Köp något som är gjort för akvarie sammanhang istället

Visseligen finns det några i lampaffären som funkar bla Osram 67 (blått) som ger ett mycket snyggt ljus i karet

Finns fina lysrör från 10000Kelvin och uppåt

Mer kelvin desto blåare ljus

Kör själv med 1st Deltec Actanic + och 3st Deltec Aqua Blue

Ger ett bra och fint ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

dessa akvarielysrör ger samma effekt som ett blått lysrör från elaffären, wrang.

spektrumen är ju väldigt lika varandra då de båda ger mästa delen blått och något litet grönt.

sen har philips T5 54w/180[blått] samma spektrum som osram.

så varför inte wrang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållt på med akvarier nu i mer än 40 år med lysrör och mycket har förändrats under tiden. Jag har ständigt provat olika typer för att få fram ett snyggt ljus. Det lustiga är att kelvintalen bara ger ungefärlig bild av hur ljuset verkligen blir i ett kar. Mycket skiljer också mellan olika personer vad man uppskattar. Men en god grund för vad som är snyggt får man via tips eller besök hos andra med liknande akvarietyp.

När det gäller skillnader mellan olika rör med samma kelvintal kan man få en bild genom att gå till våra länkar på belysning. Där finns en jämförelse mellan olika metallhalogenlampor en del med samma kelvintal. Lika stora skillnader är det mellan en del lysrör med samma kelvintal.

Det är därför som en del medlemmar på forumet envist påstår att lysrör eller metallhalogenlampor som är utvecklade för akvarier också ger ett snyggare ljus.

Till mitt 250 liters har jag samma kombination som Wrang. Till mina 100 liters har jag 2x24w Aquablue.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom elbutikerna tog mellan 220-330:- st för osram 67 och philips 180 så beställde jag riktiga akvarierör istället för 190:- /st. Anledningen till att de var så dyra var att de precis kommit som t5 i Sverige

Det blev 2st aquablue och 1st actinic +

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...