keyser Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 HejHar köpt en T5-armatur med plats för 3st rör. Vilka ska man köpa? Har redan en befintlig T8 ramp med 2st rör, ett marineglow och ett powerglo.Funderade först på 2st actinic plus samt ett aquablue plus men det blir kanske för blått?Vilken kombination är bäst? Vill gärna att mina koraller ska lysa upp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 det är bara ren goja allt det där med actiniskt och hagen och lura på oss mer.i grund och botten är det vanliga standardlysrör så varför betala för mycket?så fort det hostas akvarium så blir det dyrt.gå till en vanlig elaffär och köp ett osram blått lysrör med bet. 67 eller philips blått bet. 180.sen köper du 2 vanligt vita lysrör för att det inte ska bli helt blått.kostnaden är 150-200kr för alla 3 rören.i en akvarieaffär hade det varit det priset på varje rör och ändå med samma resultat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
keyser Postat 4 augusti 2005 Författare Dela Postat 4 augusti 2005 skitbra tips tusen tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 vashegooändrar mig lite::: köp 2 blåa och ett vitt, annars kan det bli för lågt Kelvin så det blir fult. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
keyser Postat 4 augusti 2005 Författare Dela Postat 4 augusti 2005 jepp, ska kolla med den lokala lampaffären om de kan ta hem sånna rör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 Nej nej varför chansa med att ej köra med ett ICKE akvarielysrör.Köp något som är gjort för akvarie sammanhang iställetVisseligen finns det några i lampaffären som funkar bla Osram 67 (blått) som ger ett mycket snyggt ljus i karetFinns fina lysrör från 10000Kelvin och uppåtMer kelvin desto blåare ljusKör själv med 1st Deltec Actanic + och 3st Deltec Aqua BlueGer ett bra och fint ljus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 dessa akvarielysrör ger samma effekt som ett blått lysrör från elaffären, wrang.spektrumen är ju väldigt lika varandra då de båda ger mästa delen blått och något litet grönt.sen har philips T5 54w/180[blått] samma spektrum som osram.så varför inte wrang? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 augusti 2005 Dela Postat 4 augusti 2005 Jag har hållt på med akvarier nu i mer än 40 år med lysrör och mycket har förändrats under tiden. Jag har ständigt provat olika typer för att få fram ett snyggt ljus. Det lustiga är att kelvintalen bara ger ungefärlig bild av hur ljuset verkligen blir i ett kar. Mycket skiljer också mellan olika personer vad man uppskattar. Men en god grund för vad som är snyggt får man via tips eller besök hos andra med liknande akvarietyp.När det gäller skillnader mellan olika rör med samma kelvintal kan man få en bild genom att gå till våra länkar på belysning. Där finns en jämförelse mellan olika metallhalogenlampor en del med samma kelvintal. Lika stora skillnader är det mellan en del lysrör med samma kelvintal.Det är därför som en del medlemmar på forumet envist påstår att lysrör eller metallhalogenlampor som är utvecklade för akvarier också ger ett snyggare ljus.Till mitt 250 liters har jag samma kombination som Wrang. Till mina 100 liters har jag 2x24w Aquablue. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
keyser Postat 12 augusti 2005 Författare Dela Postat 12 augusti 2005 Eftersom elbutikerna tog mellan 220-330:- st för osram 67 och philips 180 så beställde jag riktiga akvarierör istället för 190:- /st. Anledningen till att de var så dyra var att de precis kommit som t5 i SverigeDet blev 2st aquablue och 1st actinic + Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.