Gå till innehåll

hur många fiskar ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

hej har en fundering hur många fiskar man brukar säga i ett saltvattensakvarium ? i sötvatten sa min handlare 1 fisk på 10 liter. har endast 120 liters akvarium för tillfälle och har 5st fiskar är det stop där ??

Otroligt svårt att svara på.. vissa system klarar flera fiskar per liter medan andra är en fisk på femtio liter. Beror främst på hur mycket ens filtrering och näringsexportörer klarar av. Akvariers bärkraft skiftar otroligt mycket beroende på som sagt hur mycket filtrering, hur stor vattenvolym det är och även hur effektiv filtrering är. Att även säga i sötvatten 1 fisk per 10 l vatten kan vara väldigt missvisande då jag haft betydligt mer utan problem. I affärer är det ofta mycket mer än 1 fisk per 10 l vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ej ge ett x antal utan mer vilken typ av fisk. i ett så pass litet kar är du väldigt begränsad tex kirurger är bara att glömma om man vill avnjta fisken en längre tid. Medans blennider brukar fungera bättre. Det är många aspekter man måste tänka på till blennider tex kan du ha flera om du har bra gämmställen. Medans Gramma som brukar fungera är någ 1 eller 2 innan kriget är ett faktum. Saltfisk är i stora drag vildfångade och ej uppväxta i akvarie miljö medans sötvatten fiskar ofta är odlade och "vana" vid att leva på pytteliten bostadsyta. bara för att det står att en fisk behöver tex 80L så är detta inte säkert att den fungerar iaf kanske fungerar bättre i ett 300L kar. Svaret på din fråga så får man se detta hur finken fungerar om filtreringen klarar av mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för alla svar ;-) var inne på köpa några små Frökenfiskar (Chromis atripectoralis) men dom vill ju va några stycken tänkte mig typ 3 men har ju redan 5 st :-( vill köpa större burk dock är frugan imot större då mitt gammla 450 liters bara var ivägen sa hon :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chromis atripectoralis blir lite större än sin mer vanliga släkting C.viridis (blågrön frökenfisk) Enligt Fishbase så skiljer de sig ifrån varandra genom att C.atripectoralis har en markant svart fläck in vid basen av bröstfenan. Här hittar ni bilder och vetenskapliga beskrivningar av Chromis släktet.

Lämpliga fiskar i ditt akvarium är olika gobies och vissa kardinaler. Blenider passar också bra i allmänhet. Vill du absolut ha dvärgkejsare så kan någon av de mindre fungera (Centropyge flavicauda exempelvis) även om Reflex uppger större akvarium. Jag hade länge en liten C.flavicauda i mitt Mollyhotell på 80 liter. I mitt Red Sea Max som jag har nu har jag en sixliner (Pseudocheilinus hexataenia), 5 st Zoramia leptacantha, 1 st av de långstripiga kardinalerna, typ Ostorhinchus margaritophorus samt 1 Stonogobiops nematodes med vidhäftande räka. Skulle lätt kunna ha en 5 til 8 fiskar av lämplig art till. Exempelvis fler kardinaler. Gyltan är dock inte att rekommendera att ha i när man befolkar akvariet. Det är typ - sista fisk i. Och åtminstone min tycker om räkor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...