Gå till innehåll

Bygga in Led i clownhotell


ZaltZebbe

Rekommenderade inlägg

Hello fellow Saltisar!

Jag har varit i hobbyn sen i Mars och nu börjar jag bli lite trött på Xenia, Kenyaträd & lätta svampar. Nu vill jag ha det lite mer avancerat och få snabbare tillväxt!

Jag är utbildad elektriker men har inte jobbat som det på 5 år, därför känns ohms lag rätt långt borta och jag skulle behöva lite hjälp så slipper jag ta fram skolpärmen igen.

Jag tänkte köra på dimmbar driver tillsammans med ca 12st 3w dioder.

Dessa ska vara 4st 420mm, 4st 14.000K & 4st 20.000K

Tror ni det är en bra mix samt att det räcker watt mässigt?

Ska lista exakt vad jag tänkt köpa lite senare. Lämna gärna era synpunkter och dela med er av egna erfarenheter :-)

Skickat från min Galaxy Note II via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20000K med lysdioder ser inte så blå ut som 20000K med lysrör utan mer som 14000K med lysrör. Det beror på att blåandelen i lysdiodljuset har kortare våglängd som vi inte ser som så stark som mätinstrumenten.

Jag skulle rekommendera ungefär lika delar 20000K och Royal blue + kanske en halv del 420 nm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag tänkte lägga upp det såhär

[TABLE=class: ui-widget-content infoBoxContents, width: 100%]

[TR]

[TD=align: right]1 x[/TD]

[TD]AC85-265V / DC 30-36V 1.7A 50W Dimmable LED Driver[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]5 x[/TD]

[TD]CREE XP-E-D4 455nm-460nm Royal Blue LED[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]6 x[/TD]

[TD]EPISTAR 3W 20000K-21000K

I serie.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]2 x[/TD]

[TD]EPILEDS 3W 417.5nm-420nm UV[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]1 x[/TD]

[TD]AC90-265V / DC 6V-13V 970mA LED Driver

På egen serie så att detta kan sättas på separat från ordinarie.

Syn punkter ?

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappar man inte mycket färg när man kör så kalla vita led?

Utan att egentligen veta vad jag pratar om så tror jag färre gula vita och fler blå ger bättre färgåtergivning.

Den enda källan till rött/grönt kommer väl från de vita som minskar ju vitare sken?

Sitter nämligen själv och skall ändra min leduppsättning så ni rutinerade rävar får gärna kommentera.

Ska du bara köra 12led så kan jag rekomendera en dim4, då kan du köra fyra kanaler med tre led på varje utan driver. dock endast på 500ma.

Annars skulle jag iaf separera vit blå så man kan ändra till det sken som man gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att man inte tappar färg med dessa LED. Jag skulle köra på 16 000 K av AC-RC s chip. Jag har tidigare testat både 16 000 och 20 000 K och funnit att 16 000 K konstigt nog verkar vitare. Det var de gamla chippen och multichip - dessa är ju singel och med en ny diod som bas så det kan vara annorlunda - varför inte ta 3 av varje. Jag tillhör dem som inte alls förstår den vurm för att använda vita LED med färgtemperaturer mellan 3500 - 5000 K som framförallt amerikanarna har. På senare tid har det ifrågasatts om man skall köra vita (läs gulvita) kanaler överhuvudtaget. En stor leverantör av kommersiella armaturer har skrotat de vita LED:n helt och får fram ett vitt ljus genom ett RGB trick - förutom blått mellan 400 - 470 har de någon grön och någon röd LED med i uppställningen. Argumenten handlar mycket om att vissa stenkoraller inte urvecklar vissa pigment om inte de får framförallt vissa gröna våglängder.

Kommentar till din uppställning. Jag skulle öka upp till 4 actinic. Full besättning då - 5 RB Cree, 4 Actinic Epileds och 4 vita Epistar 16 000/20 000 K. du bör köra alla tre på max 700 mA så de drivrar du länkar till är inte de bästa. Åtminstone de vita bör vara dimbara.

Denna passar till de du vill dimma - du kan klara dig med två - en för de vita och en för de blå och för de actinic om du vill (den klarar 3 - 10 LED av ditt format). Icke dimbara så är denna ett alternativ

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök få tag i någon i våglängdsområdet 570 - 575 också om du skall testa Pacifik Sun metoden. Beställer du vita så skall du definitivt inte ta dem från Rapid Led utan ta de på ca 16 000 K du länkade till på AC-RC (jag skulle ta hans varianter av blå också faktiskt)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...