Gå till innehåll

Fredriks Blenny Advanced


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Dags för en lite uppdatering efter en tids frånvaro.

Har haft mycket att göra på nya avdelningen på jobbet så har inte hunnit med så mycket med akvariet. Har gjort vattenbyten, limmat några fraggar och plockat bort cheaton och lagt den i sumpdelen. Har inte tagit några vattenvården på ett tag nu men där är väldigt lite alger och allt ser bra ut. Det enda jag kan klaga på är att halva min duncan är grinig och jag fattar inte varför. Blev det efter att jag flyttade på den förra helgen och bytte vatten. Mot kvällen till brukar den var fullt utslagen men inte hela dagen som tidigare. Ändrade typen av flödet på mp10an också, kanske är det som gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hallå där hemma i stugorna!

Tänkte att en uppdatering är på plats. Akvariet rullar på och algerna från stenen är snart ett helt borta. Alla koraller ser bra ut utpm duncan, som på morgonen brukar vara utslagen för att sedan dra ihop sina polyper till och från under resten av de ljusa timmarna. Fattat verkligen inte varför den gör såhär och är rädd att det snart kommer gå sämre för den. I skrivandets stund är vänstra delen utslagen medan högra och mittendelen inte visar sina polyper. Igår var det tvärtom.

Mina rutor blir fort gröna också, nät jag skarpar med magneten blir det som ett pulver som åker iväg och dagen efter är det tillbaka igen på glasen. Mitt fosfattest visar inga höga värden så det borde vara bra, om testet inte fått spel.

post-3292-1446893090486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Duncan gillar inte för mycket ljus. Den vill helst stå lite skuggigt

Det är jag medveten om. Har försök acklimatisera den i tidigare akvariet dät det var mer ljus. Det skumma är att den har varit fin länge undet samma ljus. Det är inte förrän senaste månaden den börjat bete sih såhär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tänkte du köra sumpdelen som refugium med belysning? Hur funkar det med mp10 i karet? Påverkar den nivån i sumpdelen något när nivån i visningsdelen ändras?

Jag tog korgen man fick till och la chaeto i den och köpte en liten belysning och kör som refugium.

/Micke

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Har funderat på exakt samma sak. För tillfället har jag så låg belastning att jag måste dosera nitrat för att inte nolla så just nu är inte behovet så stort. Men sen kanske! Ska bli spännande att se vad du kommer fram till!

Hur är det med mp10an?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då var det dags för en lite uppdatering. Har precis bytt 15 l vatten så nu hoppas jag att fosfaten sjunker tillsammans med att fosfatremover och kol har åkt i. Har fått min styrning från AM. Trevlig liten sak, äbtligen lite blåare ljus. Kör på ett befintligt program som jag moddat lite. Kör fullt vitt och blått ljus några timmar vid lunch för att sedan dimma ner det vita till 50% och blå fortfarande 100%. Sedan dimmas de ner fram till 22.30 då det vita är helt släckt och sedan 23.45 är det blåa nere på 0%.

Lite nya bilder, även på min tråkiga anemon som sart sig på pelarens baksida.magaru7e.jpgyvyve3us.jpgy8uzy3es.jpgytyjuta2.jpgyjehasuh.jpg5a7yju9u.jpg

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Fredrik!

Har själv en Maxi Mini som satt sig på min pelares baksida, ca 15cm upp från botten, men det är bara att gilla läget. :)

Tack Lagge! Går långsamt här men framåt. Hoppas på att få koll på mina värden och att det bli lite tillväxt på det jag har.

Har spanat in En catalaphyllia i storlek small som jag är riktigt sugen på men frugan tycker inte riktigt om dem. Får försöka övertala på något sätt. Har kommit fram till att jag nog skulle vilja ha Australien tema i karet, någon som har förslag på fina koraller och fiskar därifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde precis ett fosfattest. Fick resultatet 0,10. 0,13 och 0,09. Trodde inte det var så högt faktiskt. Kollade noga på mina kuverter till Hannan och upptäckte att en av dem är ojämnt och har en lång repa i sig. Kan detta påverka testerna eller får jag acceptera att jag har ett litet problem med fosfatet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blir det vattenbyte och tester. Har några koraller som börjat blekna i färgen samt lite alger som fått fäste igen. Har en stor grön acro som blivit riktigt blek och dragit in sina polyper. Vet inte om det är för att min okinawae stör och irriterar den eller vad som är fel. Min trachophyllia har blivit ljusare i färger, likaså min krämfärgade euphyllia. Montiporan har faktiskt växt och resterande koraller ser bra ut. Sist jag kollade(förra veckan) var nitrat 0, kan det vara det som spökar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hallå, det beror på vad det är för kol. Finns de som ska ligga i en månad medan andra är mer för panikåtgärder där det bara ska användas en kortare tid. Brukar stå på förpackningen. Jag har bytt mitt var tredje/fjärde vecka men använder det inte just nu. Risken med att ha det i för länge är att det läcker tillbaka lite.

Kolet används för att ta upp nässelgifter från koraller t.ex.

Hur går det med ditt Blenny? Jag håller på att ta fram ett litet mini refugium att sätta i mittfacket där bak. Inväntar bara dioder sen är jag good to go :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det ingick kol i paketet när jag köpte karet av Bioted o jag har inte bytt det sedan starten i oktober ... Jag är helt ny på saltvatten o det är ju en hel del o tänka på , massa tester osv :ler:. Men det är ju utmaningen som gör det roligt .

Vi skyndar långsamt men fått i LS, några fiskar samt även 3 st nyköpta putsarräkor.

Nästa steg är att köpa koraller, skall bli kul .

Kul o se att det är fler som har Blenny, o du verkar ju lyckas bra med ditt !

Gott nytt år !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det ingick kol i paketet när jag köpte karet av Bioted o jag har inte bytt det sedan starten i oktober ... Jag är helt ny på saltvatten o det är ju en hel del o tänka på , massa tester osv :ler:. Men det är ju utmaningen som gör det roligt .

Vi skyndar långsamt men fått i LS, några fiskar samt även 3 st nyköpta putsarräkor.

Nästa steg är att köpa koraller, skall bli kul .

Kul o se att det är fler som har Blenny, o du verkar ju lyckas bra med ditt !

Gott nytt år !

Ja det går framåt med mitt men inte helt smärtfritt. Saknar de värdena jag vill ha och har inte kommit igång med balling som jag hade önskat för jag saknar lite kh och mg tester. Men låter det ta den tiden det tar, ser ganska bra på koraller och fiskar om det börjar hända något galet. Sen har jag även en ecotech mp10wES som hjälper till med cirkulationen och gör den oregelbunden och drar upp ditrius. Vad blir det för fiskar till ditt kar då?

Gott nytt på dig med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har vi 3st frökenfiskar, som alla sagt att dom är elaka -boxing O visst skyddar dom sitt revir men det har gått bra hittills.

sen så har vi en salaris o 3 putsarräkor. Räkorna har redan varit o putsat på salarisen, men han vet nog inte ännu om han gillar det eller ej :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har köpt nya tester nu och blev lite orolig.

Kh:4,8

Ca: 390

mg 1170

nitat: 3

Po4: 0,08

SG: 1.025

Vet inte om det är skadligt med så lågt Kh och hur jag bör göra för att höja. Hade tänkt börja med balling men inte inhandla något än. Har några gamla flaskor med färdigblandade vätskor från zoogiganten så jag kan höja kh. Borde jag höja ca och mg i samband med detta ( 15 min mellan de olika) Vill gärna ha lite råd här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Suck, börjar tröttna på det här med alger nu. Har sedan starten haft problem med alger som inte försvinner från revpelaren eller bakstycket. Finns även en del i sanden men den kan alltid sägas ut. Misstänker att revpelaren har mycket bundet fosfat i sig som den släpper konstant. Kör ett innerfilter med rowa men algerna ger inte med sig. Så länge filtret är igång kommer jag ner till 0,03 i fosfat, stänger jag av den en vecka hoppar det upp till 0,1 trots att jag matar sparsamt. Antingen är min osmos kass, saltet kasst eller så är det den misstänka revpelaren. Är sugen på att kasta ut den nästa månad och köpa lite ls iställe. Börjar tröttna som sagt!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...