Gå till innehåll

Fredriks Blenny Advanced


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gör ett test på rent osmosvatten.. Kanske skulle prova lite alu baserad remover istället..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjorde precis 3 test med Hannan och fick följande:

Nr 1: 0,13

Nr 2: 0,11

Nr 3: 0,7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, verkar inte alls bra. Kan nog skita i vb't jag tänkte göra imorn! Får bli en ny anläggning eller ett nytt membran. Ska kolla med företaget där jag köpte den. Blir nog ett silikatfilter och en tds då också.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, verkar inte alls bra. Kan nog skit i vb jag tänkte göra imorn! Får bli en ny anläggning eller ett nytt membran. Ska kolla med företaget sär jag köpte den. Blir nog ett silikatfilter och en tds då också.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Blir ju hemskt besvärligt att motarbeta fosfaten när man häller i mer med osmosvattnet.. Nytt membran borde inte vara några problem kan kah tycka..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju hemskt besvärligt att motarbeta fosfaten när man häller i mer med osmosvattnet.. Nytt membran borde inte vara några problem kan kah tycka..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det känns ju jävligt surt att pyttsan i mer skit. Får bli nytt membran, harpiks (?) och kanske en tds som sagt. Tar och väntar med vb tills det är bytt. Det känns ju extremt dumt att hälla i nytt. Skönt dock att inte behöva byta sten.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det känns ju jävligt surt att pyttsan i mer skit. Får bli nytt membran, harpiks (?) och kanske en tds som sagt. Tar och väntar med vb tills det är bytt. Det känns ju extremt dumt att hälla i nytt. Skönt dock att inte behöva byta sten.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Du har ingen saltis nära dig så du kunde snyltat 50L av o gjort ett bra VB med..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla upp det i morgon. Tror jag kan fixa det. Har redan skickat ett mail till dk och butiken där jag köpte anläggningen om de har kvar membran till min anläggning. Har en polare som bor i närheten som kan hämta upp grejerna och ta med när han ska hem till Båstad nästa helg. Blir nog en tds då också!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja får göra det. Tänkte ringa snickarn imorn och se vad han har i osmosväg. Annars finns det säkert andra runt omkring som kan brygga lite åt en

Tack för vägledningen Manne! Skönt att få bukt på detta och kanske få lite tillväxt på korallerna igen!!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja får göra det. Tänkte ringa snickarn imorn och se vad han har i osmosväg. Annars finns det säkert andra runt omkring som kan brygga lite åt en

Tack för vägledningen Manne! Skönt att få bukt på detta och kanske få lite tillväxt på korallerna igen!!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Bara kul o kunna hjälpa till!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reagenserna tror jag inte på.. Då skulle dom bli dåliga hemma på stigs hylla med ;)..

Snabb fråga bara, torkar du av utsidan av klyvetterna innan du sätter dom i hannan ? Om det kan vara något sådant som strular..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,1 i fosfatvärde ut från en hel osmos är ingen omöjlighet om du har 3 - 5 in. Har du eget vatten?

Silkatfilter tar detta.

Jag har kommunalt vatten. Gjorde test på inkommande vatten till osmoser och fick 0,39 och 0,36.

Så ett silikatfilter skulle ta den sist fosfaten Stig?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl räkna med 2-4 månader. Men refillen kostar inte mycket.

Även med ett blenny som akvarie.. Blir ju inte någon gigantisk volym som passerar osmosen direkt.?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...