Gå till innehåll

alger


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Hej jag har fått massor av olika alger. Röda alger sen några som ser ut som små sallads blad och även några som ser ut som grästuvor har också nån som ser ut som ljusbrun tång men den håller sig till en lite buske och sprider sig inte. Jag köpte en blendin och en kiurg men dom verkar inte gilla några av dessa algerna vad skall jag göra?

Dom algerna som är röda och breder ut sig på stenen är den "farlig" eller är den bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av beskrivningen verkar de vara makroalger, vilka är faktiskt bra att ha (binder en del av fosfaten och nitraten i vattnet). Växer de för vilt kan du alltid plocka av med handen och avlägnsa dem, men det finns inte många fiskar som knapprar på sånna alger.

Finns säkert många här på forumet som skulle vilja ha en själk eller två om du vill bli av med makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kan bara säga grattis till dessa alger.

De flesta som jag ser är macroalger

har själv bla som bild 1 & 5

Kanon levandesten du fått tag på

macroalger växer upp från stenen å blir där om man ej lyckas få en förökning i karet så för att hålla undan så får man gallra lite då å då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok vilken tur då. Men undrar fortfarande om jag skall göra nått åt dom som är röda och växer över stenen? Läste på nått ställe att dessa inte skulle vara så bra men kan ju inte vara säker på att det just är sådana som jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Här kommer lite bilder på dom. Är den röda algen som växer på stenen bra inte den med blad utan den andra.

Hur har du görd fr att he vaket algen?

jag har en akvariun fr över ett år och jag hade 2 fisker som dög after 2 monader men äfet detta jag har bara 1 putsade rökor! masor av grögerna komer men MOSTE JAG VÄNTA TILL de ar stor so jag kan köpa fisk? elle?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...