Gå till innehåll

Zeovit eller ulthralth?


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Planerar att konvertera mitt system till någon zeolithbaserad metod, och nu undrar jag vilken av de två metoderna som rekommenderas?

Som jag har förstått så är det fundamentala i båda systemen i princip samma, men vilket är "bäst"? Något som känns viktigt för min del är att det får inte kosta skjortan, inte ta alltför mycket tid, och att det ska vara lätt att få tag på de olika preparaten som behövs. Ett stort plus i kanten vore om man med hjälp av doserpumpar kan automatisera så mycket som möjligt!

Vad säger ni som har erfarenhet av de olika systemen, vad ska man köra?

MVH Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bra guide för ultralith http://static.faunamarin.de/manuals/ULTRALITHMANUAL08_eng_red.pdf

Tror dom borde vara ungefär snarlika metoderna och tyvär så går ingen av metoderna att automatisera helt. FM tror jag går att automatisera allt utan en produkt (Ultra bio). Men kosta skjortan och automatisera brukar inte gå hand i hand tyvär hehe.

KZ har ju stora fördelen att dom har ett jättebra forum där dom är duktiga att hjälpa och FM är ganska svårt att hitta info om tycker jag.

Jag har fått för mig att FM:s metod borde vara lite billigare men har inga siffror på det då det är svårt att räkna kostnad på KZ då det räknas mest i droppar.

Zeolit=stenar till både FM och KZ

Zeovit=KZ:s metod och namn på deras zeolit sten

Ultralith=FM:s metod och namn på deras zeolit stenar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Leffe, det där med att KZ har fler möjligheter till finjusteringar, innebär det att det är ett måste att hålla på med finjusteringarna?

Läste någonstans att ni skulle köra ultralith i korallbaljan, har det fungerat bra? Som jag har förstått det så säljer ni både KZ och FM?

Andreas, har redan lusläst de båda manualerna utan att bli klokare :) Slutsatsen som jag dragit är att det verkar "enklare" med dosering av FM produkter, men med de där ampullerna man ska använda känns det som att det kan bli lite svajjigare?

Har också sett att du efterfrågat erfarenheter om ultralith, har du funderat på att konvertera?

Ska faktiskt förbi Östhammar inom en snar framtid, så du kan förvänta dig ett samtal gällande reaktorn :)

När jag skrev att det inte behöver kosta skjortan så menade jag de löpande kostnaderna, den initiala kostnaden är ju alltid hög inom saltvärlden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka ampuller är det du menar?

Jag konverterade till Ultralith för en vecka sen ungefär så har inte sett så stora förändringar än hehe. Lyckades aldrig något bra med zeovit i mitt nya kar och tyckte produkterna va lite dyra. Fast jag tror det största problemet jag hade var med kaliumet. Korallerna vitna innifrån och gick sen ut mot topparna.

Du är varmt välkommen förbi och titta på karet om du är i östhammar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ampullerna är nog ProdBio du tänker på

Sen finns andra likande metoder ex. PolypLab (ingen reaktor, bara 4st vätskor, kör i mitt lilla kar)

ZeoVit tänker jag inte uttala mig om efter 1.5 år utan lyckat resultat (hänger nog på annat), har du låga näringsvärden kan du säkert justera in färgerna med KZ produkterna, FM har jag ingen erfarenhet av .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...