Gå till innehåll

Tanke kring skummare som slutar skumma


Guest

Rekommenderade inlägg

Har länge funderat vad det är som gör att skummaren slutar skumma om man pillar i karet med händerna matar mm.

Det jag kommit fram till är fett ium att vi har ett fettlager på huden som säkert stör skummaren lika så foder har fett i sig.

Ytspenningen störs?

Har sökt lite på detta men ej funnit svaret. Så jag undrar nu om min teori stämmer eller om det har med något helt annat att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det inte är snarare ev. tvålrester/mjukrengörande medel som kommit via handtvätt/tvålen, har ju lite samma effekt som diskmedel i en hink med olja. Har börjat tvätta mig med handsprit innan och efter senaste tiden (tänker även på lill-grabben 6-månader)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvål rester kan det vara men då skulle väl snarare skummaren få spader? Men i mitt fall så använder jag handskar men man kommer ju alltid i kontakt med vattnet kör med små handskar så visst men jag tror på fettet ium att det blir samma sak mer fett foder. Något skumt hehe är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare ta någon timma innan den stabileserat sig.

Aj fan Alex du ska jag sluta dosera motorolja och låta sjöborren gnissla:P

Men är det någon som vet vad det är som gör detta. Är det förändring av ytspenningen? Vi alla har ju ofantligt små system och känsliga där av min tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle ytspänningen påverka tänkte du?

Min skummare (Deltec MC500) drar in vattnet rätt nära botten av mitt kar. Tror inte att det påverkas så mycket av att man bryter ytspänningen och för ned något i karet. Jag har väldigt turbulent flöde vid vattenytan som det är, så om något på ytan skulle påverka skumningen så borde min skummare stå utan bubblor mest hela tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog rätt Picko 1. Det är troligtvis ytspänningen som påverkas. Jag har sett detta i ålodlingar jag jobbat på. Kraftiga biofilter som fungerat som downstream skummare och kraftig skumbildning i pumpgropar. Ett par pellets (fiskfoder är fett!) i skummet och det bara brakar samman. Rätt roligt att se.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Alltid roligt att teorier är troliga. Det är ett häftigt fenomen. Det är ett under att haven fungerar alls när så lite kan störa så ofantligt. Det lät ju inte som en liten anläggning Lasse.

Såg en seri havets under eller något liknande där trodde dom att reven vi har idag skulle vara ett minne blått om 40 år. Seglade iväg där lite men fett är inte bara farligt för pumpen tydligt .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...