Gå till innehåll

LS i sump/kar


Mazi

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Gör det någon skillnad att ha levande stenen mörkt i sumpen eller i karet? Tänkte att jag skulle ha ganska lite sten i själva akvariet, och jag tror nog att det går att klämma i 40-50 kg i sumpen. Tänkte sammanlagt ha ca 100 kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju iallafall vanligt bland amerikanerna att köra med ls i sumpen, de använder ju ofta "base rock" i huvudkaret. Jag tror inte stenen behöver ljus, den "överlever" ändå och bryter ner nitrat osv ändå, har jag för mig, men nån annan vet säkert om det stämmer.....

Jag funderar själv på samma lösning, gillar kar med ytor och då är det ju bra att få undan en del av stenen. Är inte så förtjust i de traditionella "stenröse" (eller fruit stand) inredningarna.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst i seriös akvarielitteratur att LS fungerar bättre (alltså som reningsverk) om den hålls mörkt och med rejäl cirkulation! Gjejen e väl att man inte får ut lika mkt liv från den i akvariet eftersom allt som ska från sumpen till huvudburken troligen manglas sönder av ev returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kan hålla med lite om detta. Skall man ha LS i mörker och i sumpen så behövs massa cirkulation för att det skall bli en bra grogrund för svamp etc.

bra ställe för att andra kräftdjur etc kan föröka sig och på så sätt bli ett naturlig föda för karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har just hämtat min sump, 240l (120*40*50cm), blir nog ett fack på 40cm för levande sten, första facket för skummaren och inkommande vatten 45cm, slutligen 35cm fack för returpump där jag oxå ska ha uvc-pump och nitratfilter. Har också bokat en massa sten som ska hämtas i helgen, förmodligen husar jag den i sumpen innan karet kommer och så färdigställer jag sumpen sist. Blev mer sten än jag trodde, så för att få till så öppen inredningen jag vill i huvudkaret måste jag nog ner med en del sten i sumpen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst i seriös akvarielitteratur att LS fungerar bättre (alltså som reningsverk) om den hålls mörkt och med rejäl cirkulation! Gjejen e väl att man inte får ut lika mkt liv från den i akvariet eftersom allt som ska från sumpen till huvudburken troligen manglas sönder av ev returpump.

Jag har ställt min sump över akvariets nivå och pumpar upp vattnet till sumpen, så att alla småkryp som sedan rinner tillbaka till karet kan överleva och bli bra mat till fiskarna.

Sedan så har jag hört att man ska ha sump-belysningen tänd över natten för att ballansera PH:t. dvs i motsatt tid som till karets (vet inte om det stämmer men det fungerar bra för mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...