Gå till innehåll

Ventilation i sumpskåpet?


Chum

Rekommenderade inlägg

Det är meningslöst att ha mer än en fläkt då det är mer än tillräckligt att ha en som antingen blåser in eller ut luft, så länge man inte har packningar som förhindrar luft att fritt flöda in och ut ur skåpet.

Jag har haft fläktar som både sugit ut luft rakt in mot en vägg, och det var inga problem, sen har jag på mina senaste kar vänt på det så det har blåst in luft i skåpet istället, fördelen med det enligt mig är att man inte får lika mycket damm i fläkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna fläkt skall vara fuktstyrd, så 22db endast vid behov verkar inte så farligt =) Men kanske vore det bättre med mindre, enklare som går hela tiden ja....

Tror ljudnivån och priset blir bättre med datafläktar - 12V.

Med vänlig hälsning, Björn

Hur driver man sådana, med 12 volt?

Det är meningslöst att ha mer än en fläkt då det är mer än tillräckligt att ha en som antingen blåser in eller ut luft, så länge man inte har packningar som förhindrar luft att fritt flöda in och ut ur skåpet. Jag har haft fläktar som både sugit ut luft rakt in mot en vägg, och det var inga problem, sen har jag på mina senaste kar vänt på det så det har blåst in luft i skåpet istället, fördelen med det enligt mig är att man inte får lika mycket damm i fläkten.

Får man mindre damm i fläkten om man suger IN luft? Verkar konstigt... det är väl utanför skåpet det är mest damm, inte inuti? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man mindre damm i fläkten om man suger IN luft? Verkar konstigt... det är väl utanför skåpet det är mest damm, inte inuti? :P

När du drar in luft i skåpet är den torr och ofta ligger insuget en bra bit från golvet där man ofta har damm vid karet.

När du trycker ut luft så drar du in luft in i sumpskåpet där det finns springor, dvs även vid golvnivå, och i golvnivå har vi då dammet. När man dessutom tar den fuktiga luften från skåpet som även är lite salthaltig sätter sig denna salthaltiga fuktiga luft på fläktbladen och dammet som sugs in i skåpet dras även med ut genom fläkten och sätter sig på den.

Det är den enda förklaringen jag kan ge, men så är det iaf för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah... det låter väldigt vettigt och rimligt ja =)

koppla datafläkten till en gammal mobilladdare, har gjort det flera gånger och det funkar bra.

Då undrar jag bara, hur kopplar man en 12 v adapter till en datafläkt? Dessa har ju oftast en sån där vit plastkontakt som endast passar på moderkort. Skall man kapa och skala, för att via "sockerbit" skarva med en kapad sladd till en laddare menar du? Det lär väl iofs funka, förutsatt att det endast är två ledare i båda sladdarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...