T1976 Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Hej, jag är ny på detta så ha gärna tålamod med mig.Har fått en utväxt på min gröntoppiga som kallar jag den för tillfället (sorry försöker fortfarande hitta namnet på den).Utväxten ser ut som en glasros. Se bild. Kan det stämma?Snett bakom utväxten har det kommit upp en mörkgrön "bubbla". Hoppas det går att se på bilden. Någon som vet vad det är?Tackar./T1976 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Kollar i telefonen men får inte upp nån bild Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Kan det vara en sjöpung? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JoWa Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 bubblan kallas bubbelalg(sprider sig väldigt mycket) finns en viss krabba som äter det, den vita skepnaden har jag ingen aning om?!?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Det vita är en sjöpung, en ofarlig filtrerare.Den gröna bubblan är en bubbelalg, Valonia. Inte direkt farlig men blir de för många så kan det se tråkigt ut. Mitrax Sculptus - smaragdkrabba eller Siganus (tidigare) vulpinus - rävhuvudsfisk äter gärna dessa.Korallen är en Caulestra furcata Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Korallen är en calustrea skulle jag föreslå.. , gröna kulan.. Valoria(stavning) , önskad krabba är mitrax krabba.. , vita krypet, troligtvis något åt sjöpungsvägen som skrivit tidigare , harmlös filtrerareMed vänlig hälsning, ManneTvåa på bollen!! Typiskt..Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Korallen är en Caulastrea. Brukar säljas som curvata.Utväxten är en oskyldig filtrerare - sjöpung.I bakgrunden ser jag en mörkgrön bubbelalg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
robertmosen Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 (ändrat) Den gröna ser ut som en Valonia sp. och är inte så trevlig: http://www.reefkeeping.com/issues/2002-02/hcj/feature/Det vita är förmodligen en svamp, en s.k. Sycon sp. och är ofarlig: http://se.reeflex.net/tiere/2215_Sycon_sp.htmUppe till höger har du en Asterina sp. och de kan ibland ge sig på knappar och andra koraller: http://se.reeflex.net/tiere/1816_Asterina_sp01.htm Ändrat 20 augusti 2013 av robertmosen såg nya grejor på bilden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
T1976 Postat 20 augusti 2013 Författare Dela Postat 20 augusti 2013 Kanon - Tackar alla. Nu har jag något att gå på. Ska försöka få ta på mitrax krabba/krabbor, har nämligen ett bar röda bubbelalger också. Sjöpungen antar jag jag kan plocka bort för hand. mvh Theo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Sjöpungar är i princip harmlösa som nämnts tidigare, och de brukar försvinna i områden där det är för ljust. De finns oftast under stenar och i mörkare delar av akvarier (exempelvis bakom teknik, i filterfack etc). Den lär troligen försvinna av sig självt ge det en vecka eller två Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 augusti 2013 Dela Postat 20 augusti 2013 Låt sjöpungen vara. Har du en grön bubbelalg och några röda så kan du lätt plocka bort dem eller låta dem vara kvar. Blir en nackdel bara om de blir för många.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 21 augusti 2013 Dela Postat 21 augusti 2013 Har hur mycket sådant som helst i ett av mina akvarium men rensar så gott det går vid vattenbyte, har bara narssaius i det akvariet så det gör inget. Andra akvariet har lite grann men inte så det stör så det skall rensas någon dag.Ta bort det manuellt istället som lasse skriver, jag fick mina från en handlare som hade det på stenen med skivor på.//Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
T1976 Postat 21 augusti 2013 Författare Dela Postat 21 augusti 2013 Tack än en ggn för alla tips och info. Ser att många användare har statistik med antal ggr de blivit tackade och jag hade gärna tryckt på en sådan knapp men hittar inte funktionen.mvh Theo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 augusti 2013 Dela Postat 21 augusti 2013 Hos mig är den rakt under texten när jag läser inläggen.gör om till artikel - Blogga det här inlägget - Tack - Varningstriangel- rapportera inläggVad har du för webläsare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
T1976 Postat 21 augusti 2013 Författare Dela Postat 21 augusti 2013 Hos mig är den rakt under texten när jag läser inläggen.gör om till artikel - Blogga det här inlägget - Tack - Varningstriangel- rapportera inläggVad har du för webläsare?Märkligt, Jag har samma dock utan tack alternativet. Har testat på mobilen med safari och chrome. På datorn har jag testat endast med Explorer. Nu blev det off topic... Sorry. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jockers22 Postat 21 augusti 2013 Dela Postat 21 augusti 2013 Tror att du måste ha skrivit 5 inlägg innan tack-knappen kommer fram.Mvh Joakim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
T1976 Postat 22 augusti 2013 Författare Dela Postat 22 augusti 2013 Tror att du måste ha skrivit 5 inlägg innan tack-knappen kommer fram.Mvh JoakimAhh, ganska logiskt faktiskt.mvh Theo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.