Gå till innehåll

Vad är detta?


T1976

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är ny på detta så ha gärna tålamod med mig.

Har fått en utväxt på min gröntoppiga som kallar jag den för tillfället (sorry försöker fortfarande hitta namnet på den).

Utväxten ser ut som en glasros. Se bild. Kan det stämma?

Snett bakom utväxten har det kommit upp en mörkgrön "bubbla". Hoppas det går att se på bilden. Någon som vet vad det är?

Tackar.

/T1976

post-7873-14468930485247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vita är en sjöpung, en ofarlig filtrerare.

Den gröna bubblan är en bubbelalg, Valonia. Inte direkt farlig men blir de för många så kan det se tråkigt ut. Mitrax Sculptus - smaragdkrabba eller Siganus (tidigare) vulpinus - rävhuvudsfisk äter gärna dessa.

Korallen är en Caulestra furcata

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallen är en calustrea skulle jag föreslå.. , gröna kulan.. Valoria(stavning) , önskad krabba är mitrax krabba.. , vita krypet, troligtvis något åt sjöpungsvägen som skrivit tidigare , harmlös filtrerare

Med vänlig hälsning, Manne

Tvåa på bollen!! Typiskt..

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna ser ut som en Valonia sp. och är inte så trevlig: http://www.reefkeeping.com/issues/2002-02/hcj/feature/

Det vita är förmodligen en svamp, en s.k. Sycon sp. och är ofarlig: http://se.reeflex.net/tiere/2215_Sycon_sp.htm

Uppe till höger har du en Asterina sp. och de kan ibland ge sig på knappar och andra koraller: http://se.reeflex.net/tiere/1816_Asterina_sp01.htm

Ändrat av robertmosen
såg nya grejor på bilden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöpungar är i princip harmlösa som nämnts tidigare, och de brukar försvinna i områden där det är för ljust. De finns oftast under stenar och i mörkare delar av akvarier (exempelvis bakom teknik, i filterfack etc). Den lär troligen försvinna av sig självt ge det en vecka eller två :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hur mycket sådant som helst i ett av mina akvarium men rensar så gott det går vid vattenbyte, har bara narssaius i det akvariet så det gör inget. Andra akvariet har lite grann men inte så det stör så det skall rensas någon dag.

Ta bort det manuellt istället som lasse skriver, jag fick mina från en handlare som hade det på stenen med skivor på.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig är den rakt under texten när jag läser inläggen.

gör om till artikel - Blogga det här inlägget - Tack - Varningstriangel- rapportera inlägg

Vad har du för webläsare?

Märkligt, Jag har samma dock utan tack alternativet. Har testat på mobilen med safari och chrome. På datorn har jag testat endast med Explorer. Nu blev det off topic... Sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...