Gå till innehåll

kiselalger


Guest candyman

Rekommenderade inlägg

Guest candyman

tjena

jag har precis kört igång mitt 500 liters kar.

det har varit igång ca 1 månad och i slutet

av förra veckan börgade algerna komma. hur

lång tid brukar det ta att bli av med dom och finns

det ett bra sätt att hjälpa dom på traven..

m.v.h fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag är ingen expert..har hållt på i 6 månader ungefär. Om det är bruna alger på rutor och stenar så är det troligtvis silikat i vattnet som slinker förbi osmosen(om du har detta). Jag håller på med samma problem och jag ska försöka att rena osmosvattnet med Rowaphos, som ska ta bort phosfat och silikat. Det finns renodlade silikatfilter för rening av osmosvatten men jag vet inte var dessa finns att köpa förutom i Tyskland.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan minska deras näring och svälta ut dem. Jag hade rejälla problem och tror nu i efterhand ha löst det genom en kombination av grejer (OBS! försökte faktiskt dessa var för sig, men fick optimalt resultat genom att göra samtliga grejer):

- Ökade cirkulationen rejällt genom att inskaffa streamer pumpar

- Körde Rowaphos för att göra mig av med fosfaten och silikaten, men jag tror inte att jag kommer behöva att ha det permanent.

- Gjorde ett par rejälla vattenbyten och gör c:a 10% vattenbyten si sådär en gång i månaden. Mitt silikatvärde är så gott som noll efter osmosen, men fyller man på med vatten så ackumuleras det rätt snabbt när man fyller på 30 liter vatten var 3-4 dag.

Så öka cirkulationen och kör med regelbundna vattenbyten så gör man sig av med de onyttiga ämnen som ansamlas i akvarievattnet.

Det här funkade för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit på ett år snart och brunalerna har varit ganska lugna tills för ett par månader sen, men jag har nästan bara på stenarna just nu.

De brukade ta ny fart varje gång jag gjorde ett vattenbyte, men nu verkar de inte bry sig alls, de växer i samma takt som innan. Har även testat med större vattenbyten utan resultat. Jag kör med SeaChem's Phosphat-Silikat Remover (Aluminium) som tydligen inte har någon verkan.

Korallrevet i S-tälje och Marinakvariet i Gbg (m.fl.) har säkert silikatfilter inne, om du vill ha det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos är riktigt dåligt på att ta bort silikat. Jag gjorde ett litet testfilter med 70gram Rowaphos. Fungerade bra när jag startade osmosen men räckte bara uppskattningsvis till 20 liter vatten. (2 mg/l silikat in.) Det som gäller är riktig jonbytarmassa för att ta bort silikat. Den kan man lägga i ett gammalt ytterfilter som man kopplar efter osmosen. Det finns på Drakfisken t.ex.

Aluminiumbaserade fosfatremover har det gått runt varningar för genom att många koraller tål aluminium riktigt dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest candyman

om jag lägger Rowaphos och aktivt kol i filter kammaren på

min ts 1250 skummare tror ni att det skulle hjälpa.

skulle det hjälpa om man stoppade ner 1 eller 2 koraller, kanske

dom tar lite näring från algerna????

m.v.h fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog protestera lite mot Stigs påstående. Det är riktigt att en del får problem med korallerna efter att de satt fosfatborttagare, men det är föga troligt att det beror på aluminiumet. Det är nog snarare så att Rowaphos/AquaPhos och liknande är väldigt effektiva och kan leda till väldigt snabba förändringar i fosfatvärdet... och är det något koraller inte gillar så är det snabba förändringar. Det är även möjligt att överdosera och ta bort för mycket fosfat från vattnet. Korallerna behöver fosfat, men det ska alltid vara en bristvara, inte något som finns i överskott. Använder man en mycket effektiv fosfatborttagare och kör allt för snabb genomströmning så riskerar man helt enkelt att svälta korallerna om man inte samtidigt tillför näring (foder, avföring från fisk osv). Lösningen är alltså att köra en lååångsam genomströmning och sänka värderna under en längre tid... och att se till att korallerna har tillgång till näring.

Aktivt kol har minimal effekt vad det gäller alger. Aktivt kol tar bort färgämnen, vissa gifter m.m. men har ingen inverkan på näringshalten i vattnet.

Och mot kiselalger så rekommenderar jag silikat(=kisel)filter... fungerar precis så som Stig nämnde... och kombinera gärna med ordentligt med sniglar. De är grymma på att äta kiselalger och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis beställt en stor burk med Rowaphos....helt i onödan med andra ord. Det kostar att lära sig.

Jag ska testa i alla fall....tänkte sätta en pump med innerfilter fylld med rowaphos som får cirkulera i det kar som jag blandar vattnet i.

/ Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett missförstånd!!

Rowaphos - Aquaphos arbetar med järnhydroxid och är ofarliga för koraller om man inte plötsligt ändrar vattenvärdena mycket genom att sätta till en stor dos och köra mycket strömning igenom.

I någon annan tråd här på forumet var det någon som använde en aluminiuimbaserad och hade litet problem med en av sina koraller. Kommer jag ihåg rätt var det framför allt mjukkoraller som var känsliga mot aluminiet.

Alltså: Jag rekommenderar Rowaphos och Aquaphos för att ta bort fosfat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser jag att jag slarvläst också! :)

Aluminiumbaserade är bland annat SeaChem och AquaMedic.

Järnbaserade är bland annat Rowaphos och AquaPhos. De järnbaserade har de flesta mycket positiva erfarenheter av... om man inte överdoserar såsom jag skrev tidigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...