Gå till innehåll

Hur mycket tyngd klarar golvet?


Felix.W

Rekommenderade inlägg

Hur mycket tyngd klarar ett golv i en lägenhet? Jag bor på tredje våningen. Frågade min hyresvärd och fick svaret att den inte klarar mer än 250kg per kvadratmeter.

Det är betong under och jag tycker det låter lite. Hur mycket väger ett badkar med vatten och en person i? borde ju överskrida den gränsen?

Funderar på att skaffa ett 500L akvarium med 300L sump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du inte placerar akvariet mitt i rummet utan utmed en bärande vägg så kommer det med största sannolikhet inte bli några problem (Moment blir ofta dimensionerande för brott, därför bör man om möjligt placera så nära ett upplag som möjligt). Som din hyresvärd säger är det 250kg/m2 man brukar räkna på när man dimensionerar en bostad, men då är det 250kg/m2 på hela ytan samtidigt. Det inträffar inte speciellt ofta, vilket gör att man lokalt kan överskrida detta ganska kraftigt om man ser till att inte ha för mycket andra tunga möbler i närheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500+300 verkar inte mkt.. Allt hänger på hur du väger in ställningen. planerar själv 1100+300 på parkettgolv med bjälklag (inte betong) med källare under... hade önskat betong, men förstärker en del och ankrar upp i väggen.. så bara kör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är safe, så länge ditt hus är äldre än tidigt 60-tal. Jag har sett din storlek på burk stå på pelare i hörn. Som alltid när man skaffar salt, ser man till att ha en "drulle-försäkring"

Fråga killen som hade två "svängdörrar" på en+två kubik i norra STH på sent 80-tal:)

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra! :)

Jaha HerrLarsson är det så dom räknar. Har ett datorbord och en bokhylla på sidorna om väggen där jag tänkt ställa akvariet.

Dom väger 50-70KG st och så hade jag tänkt flytta min RSM130 till samma rum mot väggen mitt emot ca 160cm ifrån 500L.

totalvikten på belastningen på rummet blir ca 1400kg och rummet tål ca 2900kg?

rummet är ca 4,4x2,66m. Anders_R hur menar du med äldre än 60-tal? Du menar väl nyare? Huset är från 1974

Ändrat av Felix.W
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra! :)

Jaha HerrLarsson är det så dom räknar. Har ett datorbord och en bokhylla på sidorna om väggen där jag tänkt ställa akvariet.

Dom väger 50-70KG st och så hade jag tänkt flytta min RSM130 till samma rum mot väggen mitt emot ca 160cm ifrån 500L.

totalvikten på belastningen på rummet blir ca 1400kg och rummet tål ca 2900kg?

Eftersom ditt rum är litet och dina akvarium och möbler är utspridda funkar det bra med en sån överslagsräkning. I större rum räcker det inte att räkna på 250kg/m2 utan man måste ta hänsyn till lite andra faktorer också som jag inte orkar gå in på här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att det finns ett betongbjälklag över det sandlager för avvägning och sedan parkettgolv? om så är fallet så tror jag att 250kg/m2 stämmer bra och det är ju då utbred last och inte punktbelastning.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju tänka så här, om man har tio personer hemma och de ställer sig på ungefär samma ställe, börjar man bli nervös och be dem fördela sig mellan olika rum då? Inte? Med tanke på vad de väger och att det sällan hörs att nåt golv brakar när nån haft fest kan man nog vara rätt lugn för akvarier med rimlig storlek också. Möjligen då kanske man skall bli lite fundersam om de där tio personerna ställer sig allihop framför ett akvarium över kubikklassen, det kanske är att utmana ödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp med din hemförsäkring vad de täcker ifall det går åt pipsvängen (tänker försiktighetsprincipen). Frugan köpte en möbel som vi hade porslinet i, ställdes mot väggen och trappen ned i källaren är på andra sidan väggen. Den täckte typ 75% av öppningen som trappen utgör, placering mitten. Nu lever jag med en glipa mellan golvlist och golv på 1-2cm då den var helt klart för tung på den placeringen.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...