Gå till innehåll

calciumbrist


pegekin

Rekommenderade inlägg

MenQUOgäller=Kjel;546354]Det jag försökte påskina är ju att värderna inte är så extremt dåliga då pegekin ligger på 3,3% salthalt dvs. 1,025 med refraktometer. Det går ju enkelt om man buffrar med pulver även om pulvret höjer kH kan man sänka kH i sin tur med ättika tills man ligger rätt.[/quote

Men nu e de ju så att de spelar ingen roll hur mycket jag buffrar så höjs det inte ändå.

Samma gäller ju Mg.

Har nog nämnt de tidigare i denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske har nämnts tidigare; eftersom du inte verkar få någon ökning alls när du försöker så skulle du kan prova att ta ut er liten bestämmd mängd vatten från akvariet och prova buffra denna lilla mängd och se vad som händer så ser du vilka mängder som behövs för att det ska hända något när inget annat är med och påverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör som janne sa. ta ut 10 liter vatten tillsätt tex 30ml mg buffer vad du nu anv o se hur mkt som höjs. Höjs det med 100mg/liter på 10 liter så vet du ju att det behövs 3dl för o höjja 100mg/liter i 100 liter.... detta är bara ett exempel o absolut inte några siffror som stämmer i verkliga livet. jag bara tog några siffror. i verklighet kanske det är en bråkdel av mängden som jag sa..... sedan kan jag fråga mig själv om du verkligen har så lågt som du säger....... Jag ställer mig frågande till nivån iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte bara vara så enkelt att MG testet är dåligt?

Det är vanligt att testet är dåligt om MG sjunker/är lågt utan att något skett i karet. Det är lätt att bli lurad att buffra en massa MG för att sedan upptäcka med ett nytt test att MG ligger på +1500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte bara vara så enkelt att MG testet är dåligt?

Det är vanligt att testet är dåligt om MG sjunker/är lågt utan att något skett i karet. Det är lätt att bli lurad att buffra en massa MG för att sedan upptäcka med ett nytt test att MG ligger på +1500.

Du har så sant så!!!!!

Köpte nytt Mg test idag och det visar 1320 !

Men ca är fortfarande lågt. 380.

Vet inte om jag ska buffra mera ca,har inte gjort det ännu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...