Sweet*Lou Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Vad är det rätta namnet på denna lps? Fråga två är, hur förökar dessa sig? Delar dom sig eller bygger dom upp en ny bredvid?Den gröna i mitten av bilden syftar jag på.tack på förhand! Citera
freddi36 Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 En ovanligt rund Trachyphyllia skulle jag säga.Om man jämför med Ricordean bredvid så ser den ganska liten ut, och då brukar de ha den rundade formen oftare än den urglasformade. Citera
stigigemla Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Trachyphyllia har bara en stenplatta till skelett ungefär som en Fungia. Lobophyllian har ett grenat trädformat skelett lite grann som en Seriatopora fast 10-50 gånger tjockare armar. Citera
Guest Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Då är det nog jag som är fel informerad då är det nog en Trachyphyllia jag har med och då lägger jag min röst på en sådan.Den jag har är ett reparationsobjekt Som har fött lite drygt 1cm mer vävnad nu en när jag fick den tycker den repar sig fort.Bifogar en bild på den jag har ser inte för vacker ut men man set iaf exakt hur skelettet ser ut hela vänstra sidan är nu vävnad på Citera
Sweet*Lou Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Fint, då undrar man bara hur dessa förökar sig? Citera
Sweet*Lou Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Sexuellt.Tack stig då förstår jag...delar dom sig eller bygger skjuter dom ut från sin fot som skivor gör, var mer så jag tänkte Citera
Sweet*Lou Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Alltid kul att bli idiotförklarad Citera
stigigemla Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Jag är trött på misshandel av koraller. Att man sågar isär polyper och hoppas på att delar överlever och läker ihop till fungerande djur. Det är för mig grov misshandel. Jag vill absolut inte anklaga dig att vara så samvetslös men inte heller uppmuntra dig till att bli det.Att dela kolonier är för mig en helt annan sak. Då har man ju ett antal kompletta djur i varje del. Vi vet att grenväxande koraller oftast växer mot ljuset och att skuggade delar då dör undan för undan. Att dela koraller motverkar detta. Man kan säga att man räddar de delar av kolonin som annars skulle dö.Trachyphyllia är normalt solitära koraller dvs de har bara en polyp. Citera
ormet Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Tack stig då förstår jag...delar dom sig eller bygger skjuter dom ut från sin fot som skivor gör, var mer så jag tänkteInget av ovanstående som Stig redan upplyst om. När det gäller Scolymia & Trachyphyllia kan vi applicera uttrycket "it takes two to tango". Detta är varför jag inte håller koraller som dessa då de bryts från revet & är borta för alltid. Citera
Sweet*Lou Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Tackar för svar, då vet jag ju hur det funkar, de var Inge kul att höra men hur ska man veta om man inte frågar. Citera
Guest Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Trachyphyllia växer extremt långsamt. Såga isär är väl inget allternativ här. Utan som stig sa så är det sexuel förökning som är på tapeten här vilket i akvarium inte är att fundera på för oss amatörer. Där av gör jag allt för den jag fick skall överleva. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.