Gå till innehåll

Vilken korall?


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Då är det nog jag som är fel informerad då är det nog en Trachyphyllia jag har med och då lägger jag min röst på en sådan.

Den jag har är ett reparationsobjekt Som har fött lite drygt 1cm mer vävnad nu en när jag fick den tycker den repar sig fort.

Bifogar en bild på den jag har ser inte för vacker ut men man set iaf exakt hur skelettet ser ut hela vänstra sidan är nu vävnad på

post-7043-14468930570863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är trött på misshandel av koraller. Att man sågar isär polyper och hoppas på att delar överlever och läker ihop till fungerande djur. Det är för mig grov misshandel.

Jag vill absolut inte anklaga dig att vara så samvetslös men inte heller uppmuntra dig till att bli det.

Att dela kolonier är för mig en helt annan sak. Då har man ju ett antal kompletta djur i varje del. Vi vet att grenväxande koraller oftast växer mot ljuset och att skuggade delar då dör undan för undan.

Att dela koraller motverkar detta. Man kan säga att man räddar de delar av kolonin som annars skulle dö.

Trachyphyllia är normalt solitära koraller dvs de har bara en polyp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stig då förstår jag...

delar dom sig eller bygger skjuter dom ut från sin fot som skivor gör, var mer så jag tänkte

Inget av ovanstående som Stig redan upplyst om. När det gäller Scolymia & Trachyphyllia kan vi applicera uttrycket "it takes two to tango". Detta är varför jag inte håller koraller som dessa då de bryts från revet & är borta för alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trachyphyllia växer extremt långsamt. Såga isär är väl inget allternativ här. Utan som stig sa så är det sexuel förökning som är på tapeten här vilket i akvarium inte är att fundera på för oss amatörer. Där av gör jag allt för den jag fick skall överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...