Gå till innehåll

Odonus niger


Stille

Rekommenderade inlägg

Tjenare..

Hittade en favorit fisk jag hos en handlare och köpte den direkt. En Niger tryckare. Jag har tidigare läst på om denna fisk tidigare för att vara förberedd om den skulle dyka upp i handeln och det jag förstått är att det är en köttätare. Kosten ska enligt det jag läst bestå av musslor, räkkött och mindre fiskbitar.. Gärna ska det vara sega och lite hårdare grejer för att slipa ner tänderna som, enligt det jag läst, aldrig slutar växa.

Så.. Jag kom hem.. beväpnad till tänderna med musslor, frysta räkor och mysis... Hackade ner musslorna och räkorna och gjorde en "cocktail" med detta samt mysis..

Kastade i min grogg av diverse kadaver och till min förvåning brydde den inte sig ett dugg. Mina clowner, frökenfisk och några andra blev tokiga och käkade som om de aldrig sett mat förut.

-"Jehepp", tänkte jag och hällde i den vanliga dosen av formula one och two mest menat till det övriga beståndet.. DÅ vaknade Nigern till liv och började käka?!

Är detta vanligt? Ska jag fortsätta försöka med min cocktail eller klarar den sig på pellets?

I förhand, tack för hjälpen!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odonus niger är en fredlig tryckar som ej brukar ge sig på koraller. Slipa tänderna vet jag ej ej hört Låter märkligt då den är planktonätare gillar lite lättare föder.

Eller är det Melichthys niger vi pratar om ? Den ej så vanlig i handeln men är med fredlig för att vara tryckare dock gillar den lite grövre foder betydligt tuffare en Odonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Patrick: Jo.. det är definitivt en Odonus niger. :-)

Ok, tack för infon allihopa! Den äter bra med pellets så då är jag nöjd.

Spännande att när man väl är förberedd och har läst på om något man köper INNAN själva inköpet så har man läst felaktig info haha. Typiskt. Det finns mycket felaktig info ute på det stora internationella nätverket.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äter den pellets så är ju det bara bra :)

Har själv haft en Niger och det är en fantastiskt fin firre, vänta tills den blir lite större och får röda huggtänder :)

Dock klippte min en mandarin på mitten så de går inte alltid att lita på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...