Gå till innehåll

Lite fakta om Stenkorall - Heliofungia actiniformis (LPS)


wrang

Rekommenderade inlägg

Riktigt snygg sak du har skaffat dig!

Så här står det i "Natural Reef aquariums" av John Tullock

"Heliofungia actiniformis (Plate Coral) needs soft, sandy substrate and plenty of room. It is spectacular in a tank designed with its special needs in mind. It is the only commonly available coral capable of moving fram place to place. Symbiotic shrimps, Periclimenes holthuisi and Thor amboinensis, are found on this coral in nature. It lives i shallow water subject to intence illumination."

Inte så givande kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang, jag har en sådan fast inte samma färg.

Här är min https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=2311

attachment.php?attachmentid=2311

Snart är det en månad sedan jag har haft min så jag kan inte säga så mycket om den, än så länge tror jag att den trivs. Den har flyttat på sig lite grann i början, varje dag när MHn sloknar så drar den sig helt för att sakta sträcka sig ut igen.

Det är ju bra om någon med egen erfarenhet kan komma med tips och råd.

Enligt några olika källor är den svår att få den att trivas, enligt liveaquaria är den inte så svårt och den kräver måttligt med både ljus och circulation.

Men du har säkert läst om det redan.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Houssami mata den med oxhjärta varannan vecka så ska du få se något fantastiskt dels när den äter och verkligen dagarna efter den ätit färgerna förstärks något otroligt det märks verkligen att detta är bra för den.

Hej Tedb och tack för tipset. Hur stora bitar ska man ta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The Long Tentacle Plate Coral is a large polyp stony (LPS) coral often referred to as a Heliofungia Plate, Mushroom, or Disk Coral. Its genus name, Heliofungia, was derived from the Latin words helios (sun) and fungus (mushroom), which describes its calcareous skeleton shape. With its long tentacles extended, it takes on the appearance of an anemone.

It is a solitary, aggressive coral, and with its long tentacles can damage other corals that it comes in contact with. With placement in the aquarium, keep in mind that it will often inflate itself with water and expand to twice its size, with sweeper tentacles extending well beyond its base. It will do best on the bottom of a reef aquarium, preferably lying on a fine sandy substrate. The Long Tentacle Plate Coral is easy to maintain in the reef aquarium and makes an excellent candidate for the beginner reef aquarist. It requires moderate lighting combined with moderate water movement within the aquarium. For continued good health, it will also require the addition of calcium, strontium, and other trace elements to the water.

It should be fed micro-plankton or brine shrimp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Houssami mata den med oxhjärta varannan vecka så ska du få se något fantastiskt dels när den äter och verkligen dagarna efter den ätit färgerna förstärks något otroligt det märks verkligen att detta är bra för den.

Jag har försökt mata min Heliofungia med oxhjärta fler gånger än jag kan räkna till (på fingrarna i alla fall). Första gångerna tog fiskarna maten (oxhjärta). Nu har jag provat att mata den samtidigt som fiskarna får sin mat. Vad händer? Första gången kom ormsjöstjärnan "rusande" och tog maten ur munnen på Heliofungian. Idag matade jag fiskarna kollade att ormsjöstjärnan var i andra sidan av karet. Kan inte misslyckas! Vad händer? En eremitkräfta tar maten ur Heliofungians mun. Jag ger upp. Fiskarna kan jag mata. Kolla ormsjöstjärnan också, men inte ha koll på 40 eremitkräftor samtidigt :smiley23: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag har försökt mata min Heliofungia med oxhjärta fler gånger än jag kan räkna till (på fingrarna i alla fall). Första gångerna tog fiskarna maten (oxhjärta). Nu har jag provat att mata den samtidigt som fiskarna får sin mat. Vad händer? Första gången kom ormsjöstjärnan "rusande" och tog maten ur munnen på Heliofungian. Idag matade jag fiskarna kollade att ormsjöstjärnan var i andra sidan av karet. Kan inte misslyckas! Vad händer? En eremitkräfta tar maten ur Heliofungians mun. Jag ger upp. Fiskarna kan jag mata. Kolla ormsjöstjärnan också, men inte ha koll på 40 eremitkräftor samtidigt :smiley23: .

*skratt* Inte lätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...