Gå till innehåll

Nybörjarfrågor


Cichlidae

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har just (nästan) färdigställt mitt drömakvarium (3000 liter amazonas) och nu behöver jag ett nytt projekt. Jag har väl i princip bestämt mig för att nu ska det bli saltvatten för första gången.

Det jag mest funderar över är själva akvariet. Jag har ett 500-liters som står tomt nu, men måtten är lite konstiga på det. Det är 200x50x50, det kanske inte är så bra? Det känns som att man vill ha djupare, men kanske framför allt högre kar när man pysslar med salt? Eller vad tror ni?

Det verkar vara en riktig djungel det här med salt och jag vet inte riktigt var jag ska börja bena för att få lite koll på saker och ting. Helst vill man ju inte köra med bara trial and error. det är ju trots allt ganska dyrt.

Eller ska man kanske köpa ett färdigt fungerande begagnat kar? Vad är egentligen det bästa för en nybörjare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten är ok tycker jag. Visst, djupare hade varit bra men höjden är lämplig då det blir billigare med belysningen ju grundare karet är. Beror lite på vad du vill ha i det och hur mkt du vill lägga på det men själv hade jag nog kört på en armatur med 6-8st T5 rör över det, kört rätt mkt mjukisar och LPS till en början, lite revpelare och sen börjat med några stim av småfisk och sen lite kirurger när man börjar få kläm på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tålamod så tycker jag att du ska hålla utkik här på forumet och kanske kolla på andra ställen (typ ebay) och köpa saker och ting billigare om det går. Det allra viktigaste är väl belysning, cirkulation och eventuellt osmos och en skummare så kan du sätta igång och fylla på allt eftersom (det finns verkligen ingen övre gräns för den här hobbyn). Men har man tur så kan man göra klipp på kompletta kar som folk sätter upp till salu här på forumet, men då får man ju mindre valmöjlighet och måste köpa säljaren "konfiguration".

Jag skulle ha hållt ett öga på olika säljannonser här och hugga till när nåt passande dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar alltså med T5-rör? Jag har fått uppfattningen att man i princip måste ha MH? Men T5 kanske är så pass bra att det funkar.

Helst vill jag inte lägga ner alls mycket, men man vet ju hur det brukar bli så det lär ju dra iväg hur man än gör. :)

I så fall kör jag på det karet. Och köper lite T5-armaturer till att börja med. Är det noga vilka rör man har? Det är lite dumt, för häromkring finns ingen som pysslar med salt som man kan få hjälp av. Närmaste butik ligger väl 15-20 mil bort så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH-behovet är beroende på vad du ska ha i karet. Ska du bara ha fiskar så räcker T5 alldeles utmärkt, medan anemoner, musslor och en del koraller behöver intesivare ljus som man främst tillgodoser med MH. Men det finns de som håller anemoner och endast använder MH (men åter igen beror det på ett antal faktorer: artens behov, antal rör etc.)

Avståndet har väl mindre betydelse i dessa dagar. Kunnigt folk finns det gott om här på forumet för att få hjälp av och varor kan du till billig peng få hemskickat från olika webbutiker här i Sverige och Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare och skall inte råda för mycket.

Men jag gjorde så att jag köpte ett silikattest och kollade vattnet. Kunde konstatera att osmos behövdes då jag hade oehört höga halter av silikat i kranvattnet vilket är näring till kiselalger. I övrigt har vi bra vatten.

Min osmos gick tyvärr sönder efter en kort tids användning (förmodligen jag som klantade till det) och då fick jag en explosion av brunalger i karet så filtret gör stor nytta.

Kalkreaktor behöver du nog enbart om du skall ha massa stenkoraller som kräver mycket kalsium. Annars kan du tillsätta för hand kanske en gång i veckan. UVC håller nere parasiter och hämmar även alger. Skulle gissa att du bör ha 15-25W Skummare är något du bör ha då du skummar bort proteiner innan det bryts ner till näring för alger. Föreslår att du håller utkik efter beg skummare i köp och sälj. Gå där fter in på hemsidan för tillverkaren på den som säljs och kolla upp vad de anger för storlek på akvarium så ser du om den är lämplig för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för all hjälp. Jag ska i alla fall börja med att få karet på plats och se om jag kan få upp någon typ av t5-armaturer.

Köper man dem svindyrt eller kan man bygga själv? Karet kommer att stå i en vägg så det spelar ingen roll hur det ser ut på baksidan, mao kanske tom en klåpare som jag skulle kunna bygga en egen armatur? Hur gör man i så fall?

Det känns som att det här kommer att ta åtskilliga månader innan allt är klart.

Det finns ju stora kompletta reningsverk att köpa har jag sett. t.ex. http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=41〈=en&cat_id=2 har jag kollat lite på. Kan det vara idé att köpa något sådant? Men det kanske är bäst att köra med begagnade grejer när man är nybörjare. Dock känns det som jag är en så pass hängiven akvarist att jag nog inte kommer att tröttna. Sötvatten har jag ju inte tröttnat på efter >20 år så. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta kombinerar faktiskt MH med T5. Själv kör jag med med en 250W MH och två blåa T5 för att "få det bästa av de två världarna" så att säga.

Sen är i min mening halva roliga med den här hobbyn (eller vilken annan hobby som helst) att man ska bygga och trixa själv. Är du händig så finns det gott om ritplaner och idéer här på forumet och på nätet att kolla på.

Har du frågor så är det bara att ställa dem så får du säkert svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också newbie så lyssna inte allt för noga på vad jag säger :P

Till ett 2m långt kar och 50 djupt skulle jag har kört på 2st MH 250W och komplerat det med 2-4 T5 rör, det borde räcka. Visst fungerar det med enbart T5 men har man sett det underbara skimret från MH så är valet inte svårt.

Du postade en länk till ett filter med både biobollar och skumsvamp. Jag har ställt frågan här på brädan om just biobollar och den allmänna rekommendationen verkar vara att man skall låta bli. De är som en tickande bomb som kan ställa till det för en. Men eftersom den säljs på detta sätt borde den fungera fint.

Kör på en skummare som klara minst ett 500l kar vid låg belastning så är du rustad för framtiden. Det verkar som om många kör med en lite "överdimmensionerad" skummare med goda resultat.

Själva filreringen kör du främst med levande sten och i ditt kar behöver du en 100kg till att börja med. Sen kan man komplettera med fosfat och silikatfilter om behover finns.

Skall du köra med sump eller inte? Jag skulle rekommendera det så att du får bort så mkt utrustning som möjligt från huvudkaret.

Väljer du att köra med sump planera då för ytavrinningen och borra karet samt montera dit en tillräckligt lång kam som klarar de antal liter som skall passerar förbi. Skaffa dig också en bra pump som är tyst och har en lämplig kapacitet, tex en Deltec eller liknande.

Komplettera huvudkaret med ett par Tunze streamers eller ett par close-loops så att du får upp en bra cirkulation i huvudkaret, gärna en 20-30ggr volymen i karet per timma.

En osmos tycker jag är nästan skälvklar. Det är mycket beskymmer man slipper med en sådan, värd sina pengar samt att man kan utesluta en viktig faktor om man har problem med vattenvärdena.

LS, osmos, skummare, 2x250W MH, 1-2 streamers samt eventuellt ytavrinning och returpump så är du reda att starta upp. Sen är det lite annan mätutrustning som går åt som tester för kisel, NO3, NO2, PO4, Ca och KH. Samt en pH-meter och en saltmätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas K: Tack tack. :) Mitt personliga mästerverk. Dock har det blivit en aning grumligt nu, vete tusan varför, men jag gissar att det är filterbiologin som inte kommit igång riktigt ordentligt ännu.

---

Vahagn & Jojjen:

Händig är jag helt klart inte. I alla fall inte när det gäller att få till någonting snyggt. Däremot klara rjag nog att bygga funktionsdugliga saker och det räcker för mig. :) Det mesta är faktiskt roligre i hembyggesform. Jag kollade runt lite och T5-armaturer är ju oförskämt dyra. Kan man inte bygga om vanliga armaturer så att dom tar T5?

Jag kör med en MH-lampa i mitt stora SA-kar och två vanliga byggstrålkastare, tanken är att jag ska byta till bara MH där. Men som Jojjen säger så blir det ett underbart skimmer när man kör med lampor istället för lysrör. Fast i det här saltkaret måste det få bli en prisfråga, för så himla gott ställt har jag inte.

Men finge man tag på ett par billiga MH så är nog det att föredra, kombinerat med ett par T5 kanske.

Sump vet jag inte? Hur stor sådan bör man ha i så fall? Jag hade hoppats slippa borra karet, det finns ju boxar för ytavrinning som man hänger på som en "ryggsäck".

Voj voj.. Rent ekonomiskt känns det som att det drar iväg rejält. Huga. :) Men så är det väl med alla hobbys.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos, skummare och ls är ju klart bra att ha först ( och salt). Ljuset kanske du kan lösa med ngn ramp du har liggandes så länge.

Sen när allt är kurerat och klart (testerna kommer här) så kan bättre cirkulation vara på plats och sen ljuset innan det är dags för levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Men hur vet man om man behöver osmos egentligen?

Jag beställde hem papper på vattenprov från kommunen. Där såg allt bra ut men de hade inte silikattestat. När jag gjorde det så .... var det bara att köpa en osmos.

Har du komunaltvatten som är klorad så bör du ha osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittar dem inte heller nu när jag letar. Det var en kille på ett annat (sötvattens)forum som hade varit på clas och sett dem. Det är ju möjligt att han inte visste vad han pratade om. :)

Men om dom bara tar ett rör så kommer man ju upp i ungefär samma pengar som för att köpa ett par riktiga armaturer som tar fyra rör per styck antar jag. Det kanske blir lite billigare, men man slipper en massa meck. Jag ska nog åka till Clas i helgen och kolla hur dom ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat upp det lite mer nu. Tydligen använder dom inte ens standard t5-rör utan det är någon egen specialare med ännu smalare rör så det lär vara svårt att få tag på några öht i rätt spektrun.. Nåväl, det var värt en tanke i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det noga vilka rör man har?

Man brukar ligga på en färgtemperatur 10.000 kelvin eller högre på huvudrören, och så kompleterar man med några blå rör (actnic). Kolla med din lokala butik (eller webshop) vilka märken han har.

Det gäller om du väljer att bara belysa med T5.

Väljer du MH, så brukar man också komplettera mh-belysningen med blått actnic-ljus för att uppnå den där lite blåare känslan utav djup (om man önskar det) samt för att få lite mera intensiv färg på korallerna.

Personligen tycker jag att Mh belyser akvariet på ett trevligare sätt, men det avgör du själv bättre om du går in till en butik som har akvarier blysta med båda alternativen.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...