Gå till innehåll

Målarfärg... i vatten?


Chum

Rekommenderade inlägg

Ännu ett nytt ämne (vad jag vet)...

Jag skall måla baksidan av mitt nya kar i "havsblå" ton, men funderar på hur jag skall göra med avrinningskammaren. Hela karet (samtliga glasskivor) är helt i OptiWhite, men det känns ju inte så skoj att se rören och två plana ytor med BTN kommer inte kännas estetiskt rätt då de är så stela o platta. Så helst skulle jag vilja måla insidan av kammaren i samma färg. Men det innebär ju således kontakt med vattnet i kammaren. Finns det ngn fara med det? Vad jag sett när jag googlar så verkar det som att en del gjort så, utan problem. Men kan man vara säker på att färgen inte släpper ifrån sig gifter? Det handlar om Beckers vattenbaserad "hobbyfärg" för snickerier, plast, metall, etc inomhus. Matt finish. Bindmedel akrylatlatex. I följande tråd på GardenWeb så låter det iaf som att det skall vara ok... Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen.... osäker dock hur jag ska göra. Grejen med färg är att det blir MYCKET klarare i vattnet när det sitter direkt mot glaset än om det är luft emellan, plus att sidoväggen syns då genom frontglaset. Ngt det inte gör med luft emellan och då får man den sedvanliga spegelbilden istället.. Ni som ev har limmat på Juwels tryckta havsbakgrund med transparent "bakgrundsfett" på rutan vet vad jag menar ;p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer,

Ett alternativ till som du skulle kunna fundera på om du inte har satt avrinningskammaren ännu.

Jag har limmat bakgrund med "bakgrundsfett" och sedan klämt samma bakgrund mellan två glasskivor till avrinningskammaren. Det blev identiskt i färgen.Kan inte ta cred för det, tror det var av Sardellen jag fick tipset. Se i min tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42558-j0nas-h%F6rna

tex post 20

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas. Tjusiga bilder =) Jo jag var inne på den tanken också, men eftersom karet var limma o klart så satt redan kammaren på plats och det går knappt att komma åt att måla. Än mindre klistra o limma etc... =/ Alternativen som kvarstår blir därför att låta det vara som det är, dvs transparent, så man ser rören, och försöka dölja det med levande sten istället. Eller, så får jag ta till en dyrare lösning genom att smeta silikon på hela utsidan, limma dit mindre BTN moduler (inte de platta) och trycka dit torr korallsand emellan stenarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...