Gå till innehåll

Renovering och uppgradering!


Aquario

Rekommenderade inlägg

Cha!!

Jag har tagit upp golvet och frilagt bjälklagret. Jag tänkte passa på att förstärka golvet där hörn akvariet ska stå och dra ny el, vatten och golvbrunn dit. Jag vill kunna blanda saltvatten och fylla på RO/DI under i stativet. (Jag är trött på att bära hinkar från källaren plus att det blir mycket spill på golvet.) I stativet kommer jag att skapa ett litet våtrum med våtrums matta. Där brunnen finns till för vatten byten, spill, översvämningar, olyckor. Ska i framtiden försöka mig på en diy automatisk vatten avstängning för osmos påfyllningen. Skulle den misslyckas med att stänga av skulle det svämma över och ner i golvbrunnen som säkerhet.

Kallvatten dras fram, kommer upp genom golvet, klamras mot ytterväggen (bakom stativet) och in i stativet, den manövreras med en Ballofix som jag kopplar osmos filtret till.

*Vad tycker läsarna om denna lösningen?

*Jag undrar om någon annan har gjort samma typ av renoveringar/framdragningar?? Vad har ni för synpunkter vad hade ni gjort annorlunda??

C-Ya!-haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som rörmokare i yrket vet jag att en ballofix inte håller för frekvent användning utan rekomenderar då i stället en riktig kulventil " fullflödes" med ordentligt handtag. Sedan rekomenderar jag dig att använda slang sk combipex och dra ut denna från vägg. Då får du en säker lösning på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som en kanon lösning :) någon tröskel eller kan en bit ut ifrån karet? så ej vatten kommer där det ej skall vid en olycka

Hej! Ja det blir en kant ca 45-50 mm tror jag, kanske mer, det kommer att växa fram med byggets gång. Detta kommer vara i stativet alltså där sumpen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som rörmokare i yrket vet jag att en ballofix inte håller för frekvent användning utan rekomenderar då i stället en riktig kulventil " fullflödes" med ordentligt handtag. Sedan rekomenderar jag dig att använda slang sk combipex och dra ut denna från vägg. Då får du en säker lösning på det hela.

Tack Andreas! Då byter jag till det du rekommenderar åt mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild under byggets gång. Jag vet själv att man vill se mycket bilder så här kommer en än så länge.

Jag har skimsat och hyvlat till perfektion! Man skymtar ochså avloppet som ska förlängas med rör till färdigt sump höjd (över färdigt golv).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar faktiskt på att inte ha vatten framdraget från huvudledningen utan istället pumpa upp den mängd vatten jag behöver från källaren. Detta för att ytterligare minska risken för en katastrof. Hur som helst så måste jag ta upp hål.

några synpunkter på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
[ATTACH=CONFIG]102618[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]102619[/ATTACH]Lite bilder under byggets gång. De två koppar rören fungerar som skydd mot möss ifall de får för sig att gnaga på slangarna som kommer från källaren. Ett rör för RO vatten och en för salt vatten.

Sjysst. Kanon om man slipper slabba med vatten så mycket som möjligt. Hinkar har ju en tendens att "skvimpa" när man går runt med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du inte ha en golvbrunn i avloppet? Tänk på att en golvbrunn bygger 5cm ca från ovankant till utloppsröret. Kommer brunnen mitt över skall du ju anv en om du har 50mm rör , purus dushbrunn (RSK 7113527) är den som bygger absolut minst bland 50mm brunnar. Har du 75 rör så bygger det 13cm från kant brunn till ovankant ansl rör. (purus Brage RSK 7113930).

En annan sak är att brunnen kräver en förstärkning runt sig och kan inte sitta dikt an mot balk som du nu har. man brukar anv en till ovannämna brunna purus platta som man fäster brunnen i en heter Multi och är liiite dyrare med RSK 7133690 men den är lätt arbetad. sedan finns en enkel billig 7133680.

Du måste ha ett vattenlås på avloppet som finns i en brunn för annars kommer det lukta avlopp i ditt hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Tack för artikel nr. Jo det är klart att jag ska ha golvbrunn. Jag satte dit den nu för det luktade för mycket där ifrån. Som du vet så med kommer det besväriform av bygg höjd med brunnen. Jag kommer att ha den ovanför färdigt golv. Och skapa ett nytt golv med fall I stativet/möbel. Förklaring med bilder kommer med byggets gång när tid ges !! (Jag har monterat golvbrunnar i jobbet, -byggnadsarbetare.)

Men tack för dina fina kommentarer! Vi hörs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha golvbrunnen under akvarieställningen?

När du ändå byter hade jag tagit en sådan här brunn så kan man ha ett sep. avloppsrör upp vid väggen som utslagsrör vid vattenbyten.

post-736-14468930814475_thumb.jpg

Kommer skälv köra detta då jag börjar med mitt akvarierum i källaren

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]102618[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]102619[/ATTACH]Lite bilder under byggets gång. De två koppar rören fungerar som skydd mot möss ifall de får för sig att gnaga på slangarna som kommer från källaren. Ett rör för RO vatten och en för salt vatten.

du har inte funderat på o ha sumpen i källaren?? Mycket smidigare om man har möjligheten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
du har inte funderat på o ha sumpen i källaren?? Mycket smidigare om man har möjligheten :)

Nej jag hade inte tänkt det men möjligheterna finns där. Jag kanske gör det i framtiden. Men för tillfället har jag planerat att ha sumpen under karet och dränera vatten byten ner i avloppet ni ser på bilden. Sen pumpa upp färdig blandad saltvatten via ett utav rören i väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...