Gå till innehåll

Returpump till 250 liters kar


jojje81

Rekommenderade inlägg

Har tagit över ett inte helt klart projekt med ett Visningskar på 250 liter och med en sump på ca 150 liter och sitter och funderar lite på hur kraftig returpump jag ska ha.

Har tänkt göra så att det blir utblås i båda hörnen bak och har funderat på att kanske ha en pump på 6000l/h för att ev slippa ha fler streamers. Hur skulle det kunna funka?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt köra med en red sea c-skim 1800 så den är rätt överdimensionerad.

Är helt ny med sump så vad menar du med closed loop?

Karet är borrat i sidan med 3 hål som det sitter 3x32mm rör i två ner och ett nödrör. Returen kommer bara gå över kanten.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 mm rör bör räcka ganska precis för 6000 l/h. Jag har en så pass stark pump till mitt 250 liters akvarium, men min erfarenhet av saken är att det är ganska bökigt att ha en så stark pump om man kör den fullt ut. Man får väldigt små marginaler mot framför allt oljud vid överrinningen. Det blir väldigt lätt obalanser i flödet som påverkar hävertinställningarna. Du bör absolut ha en knivventil istället för kulventil om ljudnivån är viktig, för det är en pina i längden att göra finjusteringar med kulventil. En till nackdel är att på grund av de höga flödena vid kammen och så är det väldigt lätt för djur att hoppa över. Det är viktigt att lösa det på ett bra sätt.

Jag hade rekommenderat 3-400 l/h istället. Eller så stryper du 6000 pumpen bara, det är bra att ha flöde över om man vill driva en reaktor eller så också med returpumpen. Jag rekommenderar minst en annan cirkulationspump i karet med, för annars blir allt flöde avslaget om returpumpen stannar. Det är bra att ha en nödpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 mm rör bör räcka ganska precis för 6000 l/h. Jag har en så pass stark pump till mitt 250 liters akvarium, men min erfarenhet av saken är att det är ganska bökigt att ha en så stark pump om man kör den fullt ut. Man får väldigt små marginaler mot framför allt oljud vid överrinningen. Det blir väldigt lätt obalanser i flödet som påverkar hävertinställningarna. Du bör absolut ha en knivventil istället för kulventil om ljudnivån är viktig, för det är en pina i längden att göra finjusteringar med kulventil. En till nackdel är att på grund av de höga flödena vid kammen och så är det väldigt lätt för djur att hoppa över. Det är viktigt att lösa det på ett bra sätt.

Jag hade rekommenderat 3-400 l/h istället. Eller så stryper du 6000 pumpen bara, det är bra att ha flöde över om man vill driva en reaktor eller så också med returpumpen. Jag rekommenderar minst en annan cirkulationspump i karet med, för annars blir allt flöde avslaget om returpumpen stannar. Det är bra att ha en nödpump.

Du kan nog ha rätt i att man slipper inte att ha en eller flera streamers ändå. Men om jag kör med en 3000L pump borde jag ändå köra med dubbla utblås eller blir det överkurs då? eller vad tror ni om kanske 2 pumpar med 1500-1700L/h till var sitt utblås?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed LOOP är att man använder sig av pumpar i sumpen ut i karet Och har rör till pumparna för till vatten tex göra en balkong. Sedan kör man pumparna med styrning för bästa effekt kort och gått inga pumpar i karet ium att du ej skulle ha det går jag ej in mer på det då det kan skapa förvirring:P

Kör med 2 pumpar på runt 1500l/h/st så blir det bra och då garderar du dig om en skulle säcka ihopa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed LOOP är att man använder sig av pumpar i sumpen ut i karet Och har rör till pumparna för till vatten tex göra en balkong. Sedan kör man pumparna med styrning för bästa effekt kort och gått inga pumpar i karet ium att du ej skulle ha det går jag ej in mer på det då det kan skapa förvirring

Nja en rättelse. Closed loop är då man kör med en extern pump vid sidan av karet. Ett rör ner i karet som suger å ett annat ner igen för returen. Oftast med CL så satte man pumpen ovan karet på en hylla å rören ner i karet. Men det funkar så klart att ha en extern pump under karet å sedan upp igen.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog ha rätt i att man slipper inte att ha en eller flera streamers ändå. Men om jag kör med en 3000L pump borde jag ändå köra med dubbla utblås eller blir det överkurs då? eller vad tror ni om kanske 2 pumpar med 1500-1700L/h till var sitt utblås?

Det beror lite på vad du har för rör dimensioner och hur utloppen är riktade. Ett 32 mm rör med 3000 l/h blir en ganska stark stråle som inte har några större problematt möblera om sanden om den inte är fiffigt placerad. Två utlopp är bättre tycker jag, med en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inga pumpar i mitt kar, endast returpump och en closed loop. Det funkar fint för mitt kar. Pumparna är på 4000l/h vardera och körs på full fart. Min closed loop-pump sitter i sumpskåpet, men på en hylla ovanför själva sumpen.

Normalt sett så får en closed loop sitt vatten från karet, men i mitt fall får den den från samma balkong som vattnet som går ner till sumpen, detta gör att jag kan tömma ur en hel del vatten genom dess rör, så jag har gjort så att den kan bli torrlagd för att inte tömma ur 1/3-del av karet ner i sumpen, för det får det inte plats till. :) Hade jag gjort om det idag så hade jag antingen tagit upp ett separat hål i karet för denna pumpen eller skärmat av i balkongen så att varje pump får sitt "eget" vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...