Gå till innehåll

Mjölkigt vatten


Romland

Rekommenderade inlägg

Tjena SVG!

Jag har en hyfsat ny tank ca 6 månader gammal, har inte haft några problem alls mer en en nitrit spik 2-3 veckor efter uppstart och mycket alger av olika sorter. Men för kanske 2 veckor sen så försvann mina alger och vattnet blev dimmigt/mjölkigt... provade att stoppa i lite aktivt kol men har inte märkt någon skillnad än. Allt som är i karet mår alldeles utmärkt enligt mig, fina färger inget som ser visset eller trött ut. Jag har tyvärr inga tester för kalcium, mg... testerna jag har är nitrite och ph.

Finns det några tips på vad man kan göra?

salt : 0.125

ph : 8.0

nitrtite : inte mätbart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du har en anemon som är ett av dom svårare djuren. Jo tester tycker jag bu gör skaffa så fort du kan detta är en bra grund Mg Ca nitrat kh om du har lågt MG så behöver det buffas med tillsatts. Hur är det med vattenbyten?

Om du ska ha koraller måste du ha koll på värdena annars kan det gå hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yes, en anemone har jag! läste en hel del innan jag köpte den men nu i efterhand så förstod jag att det inte var nog. jag har gjort det jag kan för att få den att trivas och det tycker jag att den gör. fyllig, lite brun i färgen och stängd mun vilket jag tolkat det som ett bra tecken? hade jag sett att han vantrivdes så hade jag försökt att få honom till en som kan illa kvickt! men han har växt en del och trivs på platsen han är :)

vattenbyten har jag gjort vid 2 tillfällen med ca 20% bytt.

*freddi36

kör med aktivt kol som är satt i mynningen från pvc-röret ifrån ytavrinningen, om det svarar din fråga vet jag inte :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolkälla är t.ex vodka. Man Matar bakterierna i karet med kol så de blir fler och kan ta hand om näringsämnena. Om man över doserar kan man få mjölkigt vatten, dvs bakteriblommning. Men antar att du inte använder det :)

Aktivt kol är bra att ha, men är inte samma sak som kolkälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har haft en liknade erfarenhet av gråfärgat/mjölkaktigt vatten. Jag la i en ny levande sten, någon dag senare sköt nitrat värdet i höjden något enormt. Samband eller ej. Misstänkte utfällning, alg/bakterie blommning. Bytte ca 20 liter vatten, satte i aktivt kol och filter vilka jag bytte ut regelbundet. Skummaren fick spelet och var tvungen att tömma den två ggr / dag. Tre dagar senare var vattnet klart igen, djuren såg fina ut. Allt överlevde. Ingen ökning/minskning av alger. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mycket stenkoraller, SPS:er eller LPS:er? Annars tycker jag MG, KH och Ca test är lite överflödiga. Jag tror inte problemet ligger där såvida du inte har ett väldigt dåligt salt. Med ett bra salt och täta vattenbyten så borde du täcka dom värderna i rimliga nivåer.

Men vad använder du för salt? Hur ofta gör du vattenbyten och hur ofta?

Tillsätter du nått i ditt akvarium? och då menar jag vad som helst. Vad är det för kol du stoppar i och hur mycket?

Lite info om tekniken skulle va fint med.

Vad kör du med för bottenmaterial?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*tedde: jag kör inte på uv eller ozon

turboadde: jag är ju dålig på koraller och vilka grupper dom hör till... har ett kenyaträd, gorgia tror jag den hette. annars så är det bara mjuka koraller. nå knapp, lite gsp, skivor osv

har haft 2 olika sorters salt, det första och enda jag kört på hittills är H2o ocean pro+ (d-d the aquarium solution) den tar snart slut och då köpte jag tetra marine seasalt. vattenbyte gör jag sällan som sagt bara gjort det 2-3 gånger sen jag startade akvariet. har läst att man helst ska undvika det helt det förstahalvåret?

när jag startade tanken så körde jag med safe start (kommer inte ihåg märke) nu så tillsätter jag bara lite bakteriekultur då och då, sera bio nitrivec. aktivtkol är Fluval som är 3 färdiga 100 grams påsar som man slänger i.

bottenmaterial är 3-8 mm grus skulle jag vilja kalla det.

info:

volym tank 275 liter sump 54 liter

ca 25 kilo död levande sten (var torr när jag köpte den) sen köpte jag 5 kilo levande sten samtidigt

doppvärmare

3 streamers, 2 hydor korelia 2800 liter och 1 jeabo wp40 4000-13000 liter

skummare grotech hea150s

lyse är maxspect razor 160 watt 10k

mer kommer jag inte på just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D&D är ett mycket bra salt. Använder du osmos? Vet att det varit prat om salt som fäller ut om man inte kör med osmos men kommer inte ihåg vilka. Kanske nån annan har bättre erfarenhet av det.

Man brukar säga att man inte ska göra vattenbyten i inkörningsfasen vad jag har hört. Men när man börjar ha i koraller och djur så kan man gott göra vattenbyten. Jag rekomenderar att man byter 5-10% av vattnet i veckan för att få ett fint akvarium och lyckas bra.

Kan vara lite svårare att starta med mycket död sten men inget omöjligt och ditt kar har ju ändå gått så länge :).

Svårt att se hur dimmigt det är på bilden med hehe. Ser bra ut när jag kollar.

Det kan inte ha nånting med sera bio:n att göra då? googlade lite fort och då såg jag många kar med dimmigt vatten när man tillsätter det men att det ska försvinna sen. Det är väll för sötvatten igentligen så vet inte hur det reagerar i saltvatten. Om du vill tillsätta bakteriestammar så rekomenderar jag FM ultra bio eller liknande istället som är för saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska skaffa mig en osmos inom en snar framtid här tänkte jag! men då ska jag nog börja med att byta lite vatten :)

så fruktansvärt dålig kamera så blir inga rättvisa bilder... det är värst när det blåa skenet drar igång och på morgonen (enligt mig*)

det var längesen jag hade i sera faktiskt, eller ja.. det mjölkiga kom inte samtidigt som jag hade i bio'n. fick rekommendation av arken att köra i lite mer bio så jag gjorde det igår. Hon påstod att det gick lika bra för salt som sötvatten. men ska nog ta och byta till något annat märke.

men ska ta och mig skaffa mig lite mer d-d salt då det känns som att tetra saltet är av låg kvalitet bara av att döma på hinken... ser ut som att det ska vara tösalt.

saken är ju den att både djur och koraller verka må bra så det känns inte så allvarligt, det är mer av en skönhetsgrej :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TropicMarin pro reef är det bästa saltet jag någonsin använt. Vid de enstaka tillfällena jag fått problem gör jag ett 30% vatten byte och tillsätter ett superbt berednings medel, Happy Life/Easy Life (samma sak och funkar på söt o salt) efter ett tag är det kristall klart i burken :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...